Denna webbplats använder cookies

Denna webbplats använder cookies som är nödvändiga för operationen, liksom statistiska cookies som möjliggör utveckling av webbplatsen. Dessutom kan en del innehåll kräva godkännande av marknadsföringscookies. Läs mer om de cookies vi använder.

Denna webbplats använder cookies

Denna webbplats använder cookies som är nödvändiga för operationen, liksom statistiska cookies som möjliggör utveckling av webbplatsen. Dessutom kan en del innehåll kräva godkännande av marknadsföringscookies. Läs mer om de cookies vi använder.

Dina cookieinställningar har sparats.

Juhlavuoden 2020 viestintäaineisto

Vuonna 2020 juhlittiin suomalaisen lionstoiminnan 70-vuotistaivalta ja Suomen Lions-liiton 60-vuotisjuhlaa. Liiton viestintä tuki piirejä ja klubeja osallistumaan juhlintaan erilaisilla materiaaleilla, jotka ovat kaikkien käytettävissä ja hyödyllisiä vielä varsinaisen juhlavuoden jälkeenkin.

Suomi on tuhansien leijonien maa. Vuoden aikana nostimme esille leijonia ja leoja ja monia tapoja tehdä hyvää. Juhlavuoden logon sisältöön oli leojen ja leijonien mahdollista osallistua lähettämällä kuvituksia aiheesta ”Millainen leijona piilee sisälläni?”

Piireistä ja klubeista on kerättiin kuvallista kertomusta monista tavoista tehdä hyvää ja koostettiin 70 tapaa tehdä hyvää.

− Juhlavuoden ilme nostaa esille leijonien ja leojen kirjon – olemme kaiken ikäisiä, oloisia ja näköisiä. Juhlavuoden ilmeen tekemiseen ovat osallistuneen eri vuosikymmeninä liittoon liittyneet jäsenet. Juuri sinunlainen mahtuu hyvin mukaan, logon suunnitellut designer Pekka Piippo sanoo.

Juhlavuoden tapahtuma

  • Juhlavuoden logomme pyöri parilla mainostaululla, ensimmäisenä helmi-maaliskuun vaiheessa Lahden Salpausselän kisoissa ja marraskuussa Kolmen Sepän Aukiolla Helsingissä 25.-30.11.2020.
  • Oulun KVN käynnisti juhlavuoden helmikuun lopussa.
  • Kevään Sävelet -konsertit juhlavuoden kunniaksi Lastenklinikoiden Kummien kanssa Oulussa, Kuopiossa, Tampereella, Turussa ja Helsingissä jouduttiin siirtämään eteenpäin koronapandemian vuoksi.
  • Juhlavuosi oli esillä piirikokouksissa huhti- ja toukokuussa. Piirikokouksissa oli mahdollista hyödyntää materiaaleissa juhlavuoden logoa/ilmettä osoitteesta https://pekkapiippo.fi/downloads/lions/70/. Etäkokouksissa oli mahdollista laittaa noin puoli tuntia ennen kokouksen käynnistymistä pyörimään lionstoimintaa esittelevä uuden videon, jota katsellessaan osallistujat pystyivät samalla äänen kuuluvuutta.

  • Vuosikokouksessa kesäkuussa 70-vuotiasta lionstoimintaa juhlistettiin etäkokouksessa juhlavuoden visuaalisella ilmeellä. Kauden lopussa valmistui juhlavuoden ekologinen pinssi, jota myydään niin kauan kuin rajoitettua erää riittää.
  • LC Helsinki-Helsingforsin ja LC Helsinki-Herttoniemen järjestämä juhlavuoden pääjuhlan konsertti teatteri Savoyssa 14.8.2020 peruttiin ja tapahtumalle etsitään vaihtoehtoista ajankohtaa. Samana päivänä järjestettiin kuitenkin tapahtuma Helsingin rautatieaseman Asema-aukiolla, jossa oli juhlavuoden heijastimia jaossa. Myös piirien on mahdollista halutessaan saada heijastimia ja niitä jaettiinkin Porin kvn-kokouksessa jokaiselle piirille 800 kappaletta.
  • Hyvän Päivää ja Suomen Lions-liiton 60-vuotisjuhlaa juhlittiin Helsingissä 23.10.2020. Hyvän Päivä on 8.10.2020 ja samaisella viikolla klubit järjestävät 70-vuotisjuhlavuoden kunniaksi eri tapahtumia esimerkiksi diabeteskävelyjä. Liiton tapahtuma yhteistyökumppaneillemme oli perjantaina 23.10.2020.

Materiaalit

  1. Juhlavuoden logo
  2. Juhlavuoden logo koostuu elementeistä ja siitä voi tehdä monta erilaista versiota. Se on muodoltaan kuin sloganimmekin monta tapaa tehdä hyvää. Tarjolla on myös valmiita sommitelmia, joita on ehkä helpointa käyttää. Liitolla, piireillä ja klubeilla on oikeus käyttää elementtejä erilaisissa sommitelmissa ja kokoonpanoissa. Logoon liittyvä materiaalipankki https://pekkapiippo.fi/downloads/lions/70/.
  3. Logon pohjalta on tuotettu liitolle ja piireille käyttöön banderolli, joka on lähetetty piireihin piirikuvernööreille.
  4. Satavuotisjuhlaamme varten kerättiin mittava määrä historiatietoa, joista aineistot löytyvät piireistä banderolleina ja liiton kotisivuilta sähköisinä tiedostoina https://www.lions.fi/media/kuvapankki/lionstoiminnan100-_vuotisjuhlanayttelyn_banderollit/. Niitä kannattaa myös muistaa hyödyntää.
  5. Uusi esite suomeksi ja ruotsiksi on valmistunut ja niitä on lähetetty piireihin piirikuvernööreille.
  6. Esitteen pohjalta on valmistunut video lionstoiminnasta ja historiasta maaliskuun 2020 aikana liiton YouTube-kanavalle .
  7. Liiton juhlavuoden lehdistötiedote suomeksi ja ruotsiksi piirien ja klubien hyödynnettäväksi.
  8. Juhlavuoden logon pohjalta on tehty kaksi koivuvanerista valmistettua juhlavuoden pinssiä sekä heijastimia. Pitkässä pinssissä on kiinnityksenä neula ja neliönmallisessa magneettilukko. Pinssejä voi tilata heti kauden alusta lähtien 10 euron hintaan, sis. postikulut osoitteesta teija.loponen@lions.fi. Heijastimia jaetaan muun muassa lionien juhlavuoden esittelytapahtumassa Helsingin Rautatieaseman asema-aukiolla ja niitä piirit voivat pyytää jaettavaksi erilaisissa tapahtumissa.
  9. AlfaTV tuotti syksyn aikana noin 45 minuutin juhlavuoden Lions 70 vuotta -erikoisohjelman lionstoiminnasta ja historiasta ja lisäksi mainoksen, joka pyöri vuoden 2020 lopussa ja 2021 alussa kanavalla.
  10. Muistathan myös viime kaudella päivitetyn taskuun sopivan haitariesitteen, jota löytyy niin suomeksi ja ruotsiksi. Saat haitariesitteitä omalta piirikuvernööriltäsi.
  11. Juhlavuoden ilmeen mukainen Facebook-profiili löytyy Facebookista hakusanalla "LionsFinland" tai "Lions activities in Finland since 1950".

Ulkoinen näkyvyys juhlavuonna

Juhlavuoden fyysisiä tapahtumia jouduttiin koronaepidemian vuoksi siirtämään ja sen vuoksi meillä oli varatussa budjetissa mahdollisuus korvata tapahtumia mainosnäkyvyydellä mediassa.

Osallistuimme kahteen tarjouskampanjaan laajalevikkisissä julkaisuissa Suomen Kuvalehdessä ja Hyvä Terveys -lehdessä, jotka tavoittavat meidän nykyisiä ja potentiaalisia uusia jäseniä.

Lisäsimme yhteiskunnallista viestintää kuvallisella artikkelinäkyvyydellä Suomen Kuvalehden etukannen sisäsivulta lehdestä, joka julkaistiin 18.9. Suomen Kuvalehdellä on kuukausittain valtakunnallisesti yli 270 000 lukijaa.

Lisäksi saimme diginäkyvyyttä Suomen Kuvalehden kotisivuilta bannerilla, joka ohjasi lukemaan artikkelin. Banneri näkyi kotisivuilla niin kauan, että 10 000 lukijaa on klikannut banneria.

Sama artikkeli julkaistiin myös Hyvä Terveys -lehden liitteessä 6.8. kampanjassa ”Terve minä”. Hyvä Terveys -lehti on Suomen luetuin terveyslehti ja kampanja tavoittaa noin 300 000 lukijaa.

Diginäkyvyyttä sen osalta oli 12 kuukauden ajan, koska terve.fi-sivustolla oli banneri, jota klikkaamalla pääsi lukemaan koko artikkelin. Banneri näkyi sivustolla niin kauan, että se on ilmestynyt 50 000 lukijalle.

Banneri ei näkynyt kaikille vaan valitulle kohderyhmälle, joista 10 000:lle (Suomen Kuvanlehden osalta) ja 50 000 ihmiselle (Hyvä Terveys -lehden osalta) näytettiin tämä banneri. Siksi se ei välttämättä tule sinulle näkyviin vaikka menetkin sivuille.

Digikampanjan päätyttyä saimme tilastot ja raportin bannereiden näkyvyydestä, klikkauksista jne.

Lisäksi juhlavuoden logomme pyöri parilla mainostaululla. Ensimmäinen mainos oli helmi-maaliskuun vaiheessa Lahden Salpausselän kisoissa ja marraskuussa oli seuraava Kolmen Sepän Aukiolla Helsingissä 25.-30.11.2020.

Juhlavuoden webinaarisarja Tuhansien leijonien maa

Uusi lionskausi käynnistyi innostavissa merkeissä ja kunnioitamme suomalaisen lionstoiminnan 70-vuotisjuhlavuotta ja Suomen Lions-liiton 60-vuotisjuhlavuotta käynnistämällä webinaarisarjan Tuhansien leijonien maa, jossa esiteltiin leijonien monia tapoja tehdä hyvää ja lionstoimintaa.

Eri teemoista järjestettuub kauden aikana puolen tunnin webinaareja, jotka valmisteli ja veti aihealueen vastuuhenkilö. Teeman asiantuntija alusti aiheesta ensimmäiset 20 minuuttia ja loput 10 minuuttia oli varattu kysymyksille.

Puolen tunnin webinaarit järjestettiin joka toinen torstai alkaen 3.9. klo 18 GoToWebinar-järjestelmällä. Webinaarit koottiin tallenteena liiton kotisivuille ja YouTube-kanavalle, josta niitä on helppo kuunnella uudestaan ja ottaa vaikka klubikokouksen ohjelmaan 20 minuutin esittelynä halutusta aihepiiristä.