Lapset ja nuoret ovat tärkeä lionsklubien palvelutoiminnan kohde

Suvivirsien myötä koululaiset ovat päässeet kesälomille ja tuhannet oppilaat Suomessa ovat saaneet paikallisten lionsklubien lahjoittamat stipendit kannustukseksi hyvästä koulutyöstään. Lapset ja nuoret ovat lionien yksi tärkeimmistä palvelutoiminnan ja varainhankinnan kohderyhmistä.

Lionit tekevät vapaaehtoistyötä monella rintamalla sen eteen, että kaikilla lapsilla olisi mahdollisuus hyvään ja turvalliseen elämään. Tavoitteena on myös tukea nuoria itsenäisyyteen ja oman elämän hallintaan.

Suomen Lions-liitolla on ollut vuodesta 2021 käynnissä valtakunnallinen Kiusaamisesta terveeseen nettikäytökseen, KiTeNet-kampanja. Kampanjaa on tukenut kevään ajan R-kioski Ämmä-aamiaiskampanjassa kerätyllä hyväntekeväisyyslahjoituksella.

KiTeNet haluaa kaventaa lasten ja vanhempien välistä digikuilua ja saada heidät keskustelemaan vanhempainilloissa mediasisällöistä ja miettimään yhdessä internetin, somen ja muun digimaailman käyttösääntöjä. Yhteistyö Ärrän kanssa on mahdollistanut myös keskustelun tärkeistä yhteiskunnallisista teemoista, kuten tasa-arvosta, häirinnän vastustamisesta ja nuorten, erityisesti tyttöjen itsetunnosta.

- Ärrän kanssa olemme voineet yhdessä auttaa perheitä ja lapsia itsensä suojelemiseen internetissä, mikä on vaikka toisen oikeuksia kunnioittavaa ja rikokset tunnistavaa nettikäyttäytymistä, Suomen Lions-liiton toiminnanjohtaja Petri Kaukiainen toteaa.

Somen vastapainoksi lionit ovat yhteistyössä Suomen Hiihtoliiton kanssa lisänneet lasten ja nuorten liikunnan määrää järjestämällä paikkakunnilla melkein 100 Lasten Leijonahiihto -tapahtumaa. Yhteistyössä paikallisten hiihtoseurojen kanssa leijonat ovat liikuttaneet lähes 7 000 lasta tänä keväänä.

Suomen Lions-liiton vuosikokous Espoossa

Vuosikokous on suomalaisen leijonaväen pääjuhla, jota vietetään tänä vuonna 9.-11.6. Espoon Dipolissa. Euroopan suurin vuotuinen lionstapahtuma tuo järjestävälle paikkakunnalle yleensä yli 1 000 vierasta, kun kaikki lionsklubien viralliset edustajat kutsutaan kokoukseen.

Maailman suurimman palveluklubijärjestön Lions Internationalin kansainvälinen varapresidentti Dr. Patti Hill Kanadan Edmontonista vierailee Suomessa 7.−12. kesäkuuta ja osallistuu myös Suomen Lions-liiton vuosikokoukseen. Dr. Patti Hill on psykologi ja konsulttiyrityksen toimitusjohtaja ja hänestä tulee heinäkuun alusta järjestön toinen naispresidentti kautta aikojen.

Tiedotusvälineiden edustajat voivat haastatella tulevaa kansainvälistä lionspresidenttiä Dr. Patti Hilliä etukäteen sopien vierailukohteiden yhteydessä Espoossa, Helsingissä ja Lahdessa. Vuosikokouksen lisäksi hän tutustuu lionien työhön ukrainalaisten pakolaisten auttamiseksi ja ympäristöhankkeisiin.

Rantarieha liikuttaa

Lionit järjestävät perjantaina 9.6 klo 14-18 vuosikokouksen yhteydessä Espoon Otarannassa yleisölle avoimen liikunnallisen tapahtuman Rantariehan, jossa kävijät voivat liikkua monilla eri tavoin ja osallistua myös Lions-terveyskävelyyn. Liikkeelle panevina voimina on myös leikkimielisiä kilpailuja sekä varmasti mielenkiintoisimpana tapahtumana kirkkovenesoutu. Lions-terveyskävely on käynnissä koko tapahtuman ajan ja Dipolin ulkopuolella on näytteillä 1950-luvun autoja.

Lauantaiaamuna 10.6. klo 8 lionit juhlistavat 70. vuosikokoustaan juhlamarssilla, jossa on yli 250 lipunkantajaa marssimassa klubilippunsa kanssa Aalto-yliopiston metroasemalta Dipoliin.

Suomi kuuluu yli 70 toimintavuoden jälkeen edelleen maailman aktiivisimpiin lionsmaihin. Suomi on maailman 13. ja Euroopan neljänneksi suurin jäsenmaa. Olemme tuhansien leijonien maa, jossa on yhteensä noin 18 000 kaikenikäistä, -oloista ja -näköistä leijonaa ja leoa.

Lisätietoja: Suomen Lions-liiton toiminnanjohtaja Petri Kaukiainen, petri.kaukiainen@lions.fi, 044 545 1146.

Liitto järjestää nuorisovaihtoa, kouluttaa ja valmentaa sekä vastaa Suomen lionsklubien kansallisista ja kansainvälisistä aktiviteeteista ja yhteistyöstä. Suomen Lions-liitto kuuluu kansainväliseen Lions Clubs International -järjestöön. Suomen Lions-liiton jäsenmäärä on noin 18 000.

Lions Clubs International on kansainvälinen palvelujärjestö. Siihen kuuluu yli 48 000 lionsklubia ja 1,4 miljoonaa jäsentä yli 200 maassa. Kansainvälinen päämaja on Oak Brookissa, Illinoisin osavaltiossa Yhdysvalloissa.