Evästeasetuksesi on tallennettu.

Toimintakertomus 2018-2019

ALKUSANAT

Kauden 2018 - 2019 suunnittelivat kyseisen kauden piirikuvernöörit puheenjohtajan kanssa. Tämä tapahtui ensimmäistä kertaa liiton historiassa. Aikaisemmin sen olivat suunnitelleet edellisen kauden päättäjät. Nyt ollaan oikealla tiellä, vaikka kaudesta sitten tulikin hyvin erilainen kuin olimme suunnitelleet.

Halusimme keskittyä lionismin ytimen, palvelun, vahvistamiseen ja samalla tehdä toiminnasta rennompaa ja helpommin lähestyttävää. Odotimme paljon Haku päällä -kampanjasta. Koko kausi elettiinkin pienemmällä miinuksella edelliseen kauteen verrattuna. Kiitos siitä ennen kaikkea jäsentyöryhmälle ja klubeille.

Olen aikaisemminkin tähdentänyt, että ulkoisia merkkejä tärkeämpää on leijonan sydän ja sisin. Pyrimme kautemme aikana omalla toiminnallamme osoittamaan, että jokainen meistä on yhtä tärkeä ja yhdenvertainen asemasta, sukupuolesta ja kotipaikasta riippumatta.

Kansainvälinen presidentti Gudrun Yngvadottir kehotti katsomaan horisontin taa. Se on uusien näkökulmien hakemista ja purjeiden säätämistä olosuhteiden mukaan. Allekirjoitan tämän ajatuksen täysin. Sellaista se on myös purjehduksilla merillä. Jokaista tarvitaan tekemään töitä ja ottamaan vastuunsa yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Miehistöön tarvitaan myös uusia tekijöitä ja uutta voimaa. Sitä varten aloitettiin myös New Voices -ohjelma, jota vahvistetaan ja kehitetään seuraavalla kaudella.

Kuten alussa totesin, kaikkea sitä, mitä suunnittelimme, emme pystyneet toteuttamaan, kun aikaa ja voimia kului suhteettoman paljon Lions-talon ympärillä. Toimisto-organisaation uudistaminen saatiin kuitenkin kuvernöörineuvoston toimeksiannon mukaisesti maaliin. Myös hallitusta supistettiin jättämällä siitä pois edellinen puheenjohtaja ja toinen entinen piirikuvernööri.

Leoklubien perustaminen sai vauhtia. Kuusi uutta klubia perustettiin. Leojen ja leijonien yhteistyön lisääminen tuo varsinkin meille leijonille paljon kaivattuja uusia ajatus- ja toimintamalleja.

Leijonat puhtaan veden puolesta -kampanja käynnistettiin kautta Suomen. Tämä Gudrun Yngvadottirin suojelema ympäristöministeriön kärkihanke jatkuu seuraavalla kaudella.

LC Littoisen aloitteesta aloitettiin sydäniskureitten hankinta julkisiin tiloihin. Klubeissa tehtiin kaiken kaikkiaan paljon erilaista erinomaista palvelutyötä. Sitä varten me lioneita olemme! Kiitos aktiivisuudestanne.

Tulevaisuutta ajatellen toivon, että päättäjiksi valitut saavat työrauhan ja voivat johtaa liittoa ilman vähäisintäkään tunnetta siitä, että heitä pyrittäisiin millään tavalla ohjailemaan. Keskinäinen luottamus, tuki ja kannustus ovat keskeisiä tekijöitä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Annetaan ääni myös uusille jäsenille ja uusille toimintatavoille. Uudistetaan ajatteluamme vastaamaan tätä päivää ja tiivistetään yhteistyötä leojen kanssa. He ovat tulevaisuus.

Pirkko Vihavainen
Me palvelemme – Sydämellä
Suomen Lions-liiton puheenjohtaja 2018−2019

1. JÄSENYYS (GMT)

Jäsenmäärä oli kauden alkaessa 22 120 ja kauden päättyessä 21 153, joten vähennystä oli 967 jäsentä. Uusia klubeja perustettiin kaksi ja 23 klubia lopetti toimintansa. Klubien lukumäärä kauden lopussa oli 880.

Kauden aikana toteutettiin Haku Päällä -jäsenkampanja, jonka tarkoituksena oli muun muassa jäsenmäärän kasvattaminen rekrytoimalla keskimäärin 1,4 uutta jäsentä/klubi, jäsenhuollon ja klubitoimintojen kehittäminen siten, että jäsenkato saataisiin minimoitua. Lisäksi tavoitteena oli kumppanuuksien etsiminen ja yhteistoiminta eri järjestöjen kanssa, leosta lioniksi -hankkeen aktivointi ja uusien klubien perustaminen. Tavoitteet eivät valitettavasti toteutuneet. Uusia jäseniä liittyi klubeihin 1 101, mutta eronneiden joukko oli liian suuri, 2 068 jäsentä. Naisjäsenten osuus kauden alussa oli 20,47 % ja kauden lopussa 20,64 %.

Kauden aikana pidettiin yllä kunniagalleriaa, johon pääsivät ne klubit, jotka olivat lisänneet jäsenmääräänsä vähintään kahdella. Tällaisia klubeja oli 31.5.2019 mennessä 121 ja klubit palkittiin Kalajoen vuosikokouksessa kunniakirjalla sekä kymmenelle klubille arvottiin personoitu winder.

Toimiala järjesti piirien jäsenjohtajille yhden valmennuksen ja viisi GTM-neuvottelua. Jäsentoimiala osallistui 1VDG valmennukseen.

1. KOULUTUS (GLT)

Suomen Lions-liiton koulutustoimiala keskittyi kauden 2018–2019 aikana sekä johtamistaitojen kehittämiseen eri tasoilla että klubi- ja piirivirkailijoiden valmiuksien kehittämiseen. Koulutustoimiala järjesti kauden aikana yli 200 eri koulutustilaisuutta 14 piirin alueella. Tilaisuuksiin osallistui yhteensä yli 4 000 henkilöä.

Koulutustoimialan kauden keskeinen tavoite oli vahvistaa edelleen alueellisia koulutusorganisaatioita ja tätä kautta nostaa piiri- ja klubivirkailijoiden tieto- ja taitotasoa. Koulutuksissa korostettiin GAT-organisaatiomallin mukaista piirin ja klubien yhteistyömallia. Lisäksi painotettiin raportoinnin tärkeyttä toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.

Kauden aikana päivitettiin kaikki liiton sivuilla olevat klubi- ja piirivirkailijoiden koulutuspaketit, jotka määrittävät koulutuksen perussisällön kaikissa piireissä. Tavoitteena oli myös saada koulutustoimialan nettisivut ja koulutusmateriaalit käännetyksi toimintavuoden aikana ruotsinkieliseksi ja saada kieliversiosivut identtiseksi keskenään. Tämä tavoite ei toteutunut, joten työ jatkuu tulevalla kaudella.

Piirien GLT- sekä 1VDG- ja 2VDG-virkailijoille järjestettiin kaikkiaan yhdeksän lähiopetuspäivää.

Päämajan järjestämä kolmipäiväinen DGe-valmennus järjestettiin Chicagossa helmikuussa. Chicagon koulutuksen lisäksi DGe:t saivat huomattavan määrän verkkovalmennusta ja -ohjausta. Päämajan valitsemana DGe-kouluttajana toimi PCC Jari Rytkönen.

Piirisihteerikoulutus järjestettiin toukokuun lopulla verkkovalmennuksena. Kouluttajana toimi DG Jari Hautala.

Alueellinen, kansainväliseen konseptiin perustuva Lions-johtajuusinstituutti, RLLI järjestettiin kahden viikonlopun mittaisena tammi- ja helmikuussa Helsingissä. Tilaisuuteen osallistui 20 lionia ympäri Suomen. Kansainväliseen ALLI koulutukseen Lyonissa osallistui Suomesta yksi lion.

1. VIESTINTÄ

Viestintätyöryhmänä jatkoi edelliskauden kokoonpano, jossa olivat mukana toimialojen puheenjohtajat ja kampanjoiden viestintävastaavat sekä DG-edustaja ja liiton viestintäpäällikkö. Käytännössä viestinnän suunnittelu ja toteutus jäi viestintäpäällikölle ja viestintäjohtajalle.

Vuosikirjan painatuksesta luovuttiin muun muassa tietosuojakysymysten vuoksi ja sen tilalle luotiin LIONSINFO-liite, josta löytyivät oleellisimmat ja tärkeimmät tiedot sekä suomeksi että ruotsiksi. Sisällön valinnan tekivät puheenjohtaja, pääsihteeri sekä viestintä yhdessä.

Sähköinen tiedottaminen lisääntyi. Liiton uutisviesti lähti edelleen koko jäsenistölle kuukausittain ja lisäksi muutama erillinen viesti klubijakelulla. LION-lehti ilmestyi neljä kertaa paperilehtenä ja yhteensä kuusi kertaa nettilehtenä. Valtaosa kokouksista käytiin nettikokouksina.

Somekanavien käyttö lisääntyi kauden mittaan selvästi.

Suomalaisen lionstoiminnan Hyvän Päivää vietettiin 8.10. Sen tarkoituksena on kiinnittää huomiota lionien vapaaehtoiseen palvelutoimintaan ja mahdollisuuksiin lisätä yhteistä hyvinvointia. Vuonna 2018 Suomen Lions-liitto valitsi valtakunnalliseksi Hyväntekijäksi vloggaaja Mansikkkan eli Maiju Voutilaisen. Tunnustuksen perusteina olivat etenkin Mansikkkan vaikuttava vloggaustyö nuorten mielenterveysongelmien esilletuonnissa. Hän oli mukana Ylen ja mielenterveysjärjestöjen nuorille suunnatussa Sekasin-kampanjassa ja kertoi blogissaan julkisesti kärsineensä masennuksesta ja ahdistushäiriöstä. Video sai yli 80 000 katselukertaa ja sillä oli suuri merkitys monille nuorille. Lionien Vuoden Hyväntekijäksi lionsaktiivien omasta joukosta valittiin Sirpa Laine LC Turku/Luciasta. Hän innosti käsityötaidoillaan koko klubin mukaan tekemään ja hankkimaan reippauspalkintoja sairaalahoidossa oleville lapsille Turun yliopistollisen keskussairaalan infektio-osastolle. Kunniamaininnalla palkittiin Tansanian hiljainen hyväntekijä, Toini Niskanen, joka on kirpputoria pitämällä rahoittanut Tansaniaan koulun ja kaivoja sekä organisoinut kummilapsitoimintaa, jossa on tällä hetkellä noin 40 kummia avustamassa lasten koulukäyntiä ja koulupukuja.

Hyvän Päivän tunnustustenjakotilaisuus järjestettiin Malmin sairaalassa, jonka pihalle istutettiin ennen palkintojenjakoa useiden klubien edustajien kanssa yli 300 kukkasipulia potilaiden ja heidän omaistensa iloksi. Koko tapahtuma videoitiin ja videota levitettiin somekanavilla.

•LION-lehden toimitusneuvosto

LION-lehti on järjestön suomenkielinen jäsenlehti. Osa artikkeleista ja jutuista julkaistiin myös ruotsiksi. LION-lehti ilmestyi neljä kertaa paperilehtenä ja numerot 5/18 ja 1/19 ainoastaan digilehtinä. Päätoimittajana toimi Anna-Kaisa Jansson ja ruotsinkielisenä toimittaja Bo Ingves. Lehti painettiin ForssaPrintissä ja lehden taittajana jatkoi graafikko Helena Kajander. Ilmoitusmyynnissä tapahtui henkilömuutos numerosta 3/18, kun viestintätoimisto Cre8 otti ilmoitusmyynnin hoitaakseen. Toimitusneuvosto kokoontui puheenjohtaja Lauri Kairan johdolla yhden kerran.

1. PALVELU

Palvelutoimiala keskittyi palveluaktiviteettiemme toteuttamiseen ja yhtenäinen kampanjarakenne ja toimintamalli päämajasta klubeihin selkeytti yhteisten tavoitteiden toteutumista globaalisti edelleen.

Punainen Sulka -keräyksen tuotoilla on varmistettu useiden aktiviteettien toteutuminen kauden aikana. Kevään kuvernöörineuvoston kokous päätti olla tukematta Vastuu on meidän -kampanjaa. Lisäksi kevään 2019 aikana hallitus irtisanoi kustantajan ja liiton välisen kustannussopimuksen. Palveluaktiviteetti turvallisen netin käytön edistämiseksi perheissä jatkui kuitenkin ilman kustannussopimusta ja liittotoimiston resursseja ja oppaan uudistettu 9. painos esiteltiin Kalajoen vuosikokouksen yhteydessä kesäkuussa. Aktiviteetilla tavoitellaan 60 000 perhettä.

Palvelutoimiala toteutti klubien aktiivisen toiminnan kautta laajan joukon olemassa olevia palveluaktiviteetteja, joissa kohderyhmänä olivat muun muassa veteraanit, vanhukset, perheet, nuoret ja erilaiset järjestöt sekä kunnalliset palvelut kuten sosiaali- ja terveystoimiala. Toimintakauden aikana klubien toiminnasta on raportoitu keskimäärin 1 500 palveluaktiviteettia kuukausittain, joka tarkoittaa vajaata 20 000 aktiviteettia koko vuoden aikana. Osa aktiviteeteista on ollut LCI Forward -kampanjaa tukevia ja suuri osa perinteisiä, paikallisia palveluaktiviteetteja. Yhtä kaikki, palvelutoiminta on ollut näkyvää ja aktiivista läpi lionstoimintakauden. Kun vielä tiedetään, että raportoinnin muuttumisen johdosta monissa klubeissa on ollut haasteita ilmoittaa tehdyt aktiviteetit MyLCI- ja sittemmin MyLion-sovelluksissa, paikalliset lionsklubit ovat toteuttaneet lähes 50 000 Lions-aktiviteettia toimintakauden aikana Suomessa ja ulkomaan aktiviteettikohteissamme. Näiden osalta Suomessa paikallisten lionsklubien palveluaktiviteettien kautta tavoitimme arviolta noin 5 miljoonaa palveltua henkilöä.

Palvelutoimialan työryhmien aktiviteeteista ja ajankohtaisista asioista tiedotettiin koko kauden ajan aktiivisesti LION-lehden, Lions-liiton nettisivujen, liiton ja piirien Facebook-palvelun, Twitterin ja piirikuvernöörien tiedotteiden kautta.

• Lions Quest

Elämisentaitoja – Lions Quest -ohjelma antaa kasvattajille työkaluja työstää luokan ilmapiiriä avoimemmaksi ja turvalliseksi niin, että jokainen uskaltaa ja voi olla ryhmässä oma itsensä. Koulussa samaan luokkaan päätyy monenlaisia oppilaita monenlaisista taustoista. Tämä koskee myös kaikenlaista harrastustoimintaa. Avoin ilmapiiri edistää oppimista, lisää kouluviihtyvyyttä ja vähentää kiusaamista. Tavoittelemisen arvoisia asioita kaikki.

Leijonien panos tähän arvokkaaseen työhön oli kaudella 2018−2019 suuri. Rahallisesti panostus oli lähes 150 000 euroa, jolla järjestettiin kaikkiaan 35 koulutustapahtumaa, joihin osallistui keskimäärin yli 19 koulutettavaa. Kaikista 670 koulutuksiin osallistuneista hieman vajaa puolet olivat opettajia ja loput harrastustoiminnan ohjaajia ja kasvattajia. Harrastustoiminnan koulutukset ohjattiin Punainen Sulka -keräysvaroin partiojohtajien ja liikuntaseurakasvattajien koulutukseen. LCIF:n rahoituksella pilotoitiin 1 + ½ -päiväisiä koulutuksia.

Elämisentaitoja LQ -koulutuksen menestys johtuu myös koulutuksen erinomaisesta laadusta. Esimerkiksi koulutuksen ilmapiiri, merkitys omalle työlle ja materiaalien käyttökelpoisuus arvioitiin kaudella lähes 100 prosenttisesti erittäin hyväksi tai hyväksi. Koulutuspalautteet antoivat yleisarvosanan 4,61 / 5. Kaikissa muissakin koulutuksen laatua mittaavissa tekijöissä saavutettiin hyviä tuloksia. Yli 95 % palautteesta oli hyvää (yli 30 %) tai erittäin hyvää (yli 60 %) Elämisentaitoja LQ -koulutuksia toteutettiin, yhtä lukuun ottamatta, kaikissa piireissä. Kouluttajina toimivat Johanna Arho-Forsblom ja Sirpa Kannisto.

• Leotoiminta

Toimintakaudella keskityttiin jäsenten hyvinvointiin ja säilyttämiseen, jäsenhankintaan ja paikallisia lionsklubeja aktivoimalla pyrittiin etsimään paikkoja uusille klubeille.

Aktiviteetteina Auta Lasta – Auta Perhettä, Hyvänmielenpäivä ja Munajahti olivat valtakunnallisesti leojen toteuttamia aktiviteetteja, joissa he palvelivat ja samalla aktiviteetin aikana rekrytoivat mahdollisia uusia jäseniä. Uutena aktiviteettina oli Leo Club Vaasan temppurata, jota pyritään seuraavalla kaudella laajentamaan muualle Suomeen.

Kauden aikana toteutuivat leojen perinteiset tapahtumat; vuosikokous, koulutuspäivät ja talvipäivät.

Leot osallistuivat Maailma kylässä-tapahtumaan, joka on erittäin toimiva tapa tuoda suuren yleisön tietoon leojen toimintaa.

Leot jatkoivat Instagramin käyttöä viestinnässä ja edelleen perinteiset kotisivut sekä Facebook ja sähköposti täydensivät tiedotusta. Lisäksi huomiota kiinnitettiin erityisesti yhteistyöhön ja yhdessä tekemiseen leijonien kanssa.

Uusia klubeja perustettu kaudella kuusi, Leo Club Kirkkokonummi-Kyrkslätt/Wise, Leo Club Malmi, Leo Club Lappeenranta, Leo Club Vaala, Leo Club Muurame ja Leo Club Kokkola/Chydenius.

Leojohtaja (LeoD), leotyöryhmä ja Suomen Leojen hallitus toimivat aktiivisesti muiden nuorisotyöryhmien ja nuorisotoimialajohtajan kanssa mahdollisuuksien mukaan.

• Nuorisoleiri ja -vaihto

Kansainväliset leirit kesällä 2018 järjestettiin piireissä B-, H-, K- ja M-piireissä, ja leireille saapui yhteensä 133 nuorta 36 eri maasta. Kesällä 2018 lähti 179 nuorta 39 eri valtioon, johon sisältyi 14 USA:n osavaltiota. Suomeen saapui kesällä 133 nuorta, kaikki leireille. Talvivaihdossa perhemajoituksessa oli kaksi nuorta Malesiasta.

Matkatoimisto Kilroy hoiti ns. keskimääräistetyt matkat Japaniin, Australiaan ja Uuteen Seelantiin.

Europa Forumin nuorisovaihtojohtajien kokoukseen Skopje 25-27.10.2018 osallistuivat YCED Ari Lindell ja piirin YCEC-N Mirva Neva-Aho.Simonsen, lisäksi YCEC-M Kaija Valtonen. EF:ssä tehtiin vaihtosopimukset Euroopan maiden ja Japanin kanssa. Piirien nuorisovaihtojohtajat tekivät muut vaihtosopimukset omien kohdemaittensa kanssa.

Nuorisovaihdolla oli oma ständi Kalajoen vuosikokouksessa. Vaihtokokous pidettiin tammikuussa 2019 Jyväskylässä.

Piirien YCEC:t vaihtuivat, kun kolme uutta YCE:tä aloitti toimintakautensa. Koulutukseen kiinnitettiin tarpeeksi huomiota. Suurimpana haasteena kaudessa oli saada riittävästi isäntäperheitä. LION-lehdessä tiedotettiin nuorisovaihdon kuulumisia.

• Sri Lankan kummilapsitoiminta

Sri Lankan kummilapsitoiminta jatkui toimintakauden aikana normaalin kaavan mukaisesti. Työryhmä piti kokouksensa kummien kesätapaamisen yhteydessä elokuussa. Tarkastusmatka Sri Lankaan tehtiin tammi- ja helmikuun aikana lähes koko toimikunnan voimin. Matkan aikana tarkastettiin maksutapahtumat ja osallistuttiin klubien järjestämiin lastenjuhliin, joissa tavattiin ja valokuvattiin lähes kaikki noin 1 100 kummilasta. Matkan jälkeen pakattiin ja lähetettiin ns. kevätkirjeet kummeille. Kalajoen vuosikokouksessa kummilapsilla oli perinteiseen tapaan oma osasto.

• Orkester Norden

Vuoden 2018 aikana käytiin neuvotteluja tanskalaisten kanssa toimintavastuun siirtämisestä Suomeen. Lahden kaupunki ja kulttuuritoimiala, Sibelius-talo ja konservatorio saatiin yhteistyökumppaneiksi. Tuottajaksi valittiin Lahdesta Henna Keihäs. Pohjoismaisen ministerineuvoston, Svenska Kulturfondetin, Suomen kulttuurirahaston ja muiden mahdollisten tukijoitten kanssa käytiin neuvotteluja toiminnan rahoituksesta. Etsittiin myös kapellimestaria, soitinkouluttajia ja konserttikiertuepaikkoja. Työtä teki Lahden kulttuuritoimialan henkilöt yhdessä Lions-liiton kanssa.

Vuoden 2019 alussa käynnistettiin soittajahaku. Soittajiksi valittiin 73 nuorta 16 eri kansallisuudesta.

• Leijonat puhtaan veden puolesta -hanke

Ympäristöministeriön rahoittama (80%) ja vuosina 2018−2020 toteutettava Leijonat puhtaan veden puolesta - hanke toteuttaa Suomen vesienhoidon ja merenhoidon toimenpideohjelmia vesien hyvän tilan saavuttamiseksi. Hanke käynnistyi kauden 2018−2019 alussa.

Hanke auttaa leijonia ja leoja löytämään itselleen sopiva tapa suojella vesiä ja tuomaan vesiensuojelu osaksi Suomen leijonien ja leojen palveluarkea. Hanke syventää leijonien ja leojen luonnonlukutaitoa sekä tarjoaa mahdollisuuden olla aktiivinen vesikansalainen. Hankkeella Suomen leijonat toteuttavat järjestön kansainvälistä ympäristöteemaa, osallistuvat YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen (Agenda 2020) sekä ovat osa isompaa yhteiskunnallista työn murrosta ja siihen ratkaisujen etsimistä vapaaehtoistyön kärjellä. Hankkeessa syntyy uusi vapaaehtoisen vesiensuojelutyön malli.

Hanke korostaa jokaisen leijonan ja leon, klubin ja piirin ainutlaatuisuutta, vauhdittaa osaamisen kiertoa sukupolvien välillä sekä rakentaa avoimuuden, yhdessä ja ilolla tulevaisuuden tekemisen kulttuuria. Hanke tuo järjestölle ajankohtaisen sisältöteeman, joka koskettaa ja aktivoi ihmisiä yli sukupolvien aina uusiin jäsenyyksiin saakka. Hanke haastaa Leijonat miettimään oman toimintansa kestävyyttä ja vastuullisuutta – ensin Suomessa ja myöhemmin maailmanlaajuisesti.

1. VARAINHANKINTA

Kausi oli varainhankinnassa uuden toimintaryhmän ensimmäinen kokonainen kausi, joka lähti suunnittelusta aktiviteettien toteuttamiseen ja raportointiin. Paljon oli opittavaa – ja opittiin; paljon tuli yllätyksiä – ja niistäkin opittiin. Kokonaisuutena teimme ehjän kauden tärkeimpien varainhankinta-aktiviteettiemme osalta, jotka olivat perinteiset Hyvän Mielen Lions-joulukortit ja Hyvän Onnen Lions-arvat.

Mietittiin myös uusia varainhankinnan muotoja, Hyvän Päivän tuotteistusta sekä kumppanuus-projektia. Yhteistyö muiden toimialojen kanssa jäi liian vähäiseksi ja kumppanuus-strategian valmistelu jäi aloitusasteelle.

• Varainkeruun aktiviteetit

Anna tukesi nuorisolle -arpojen ja Lions-joulukorttien myynnin tavoitteena oli tukea Suomen Lions‐liiton nuoriso- ja NSR-aktiviteetteja.

Yhteistyö piirien varainhankintavastaavien kanssa oli aktiivista. Heidän työnsä aktiviteettien viestinnässä on tärkeää. Yhteisiä GTM-kokouksia pidettiin syksyn myyntiaikana kolme. Näissä käsiteltiin markkinointitapoja, kehitysehdotuksia ja myynnin tilannetietoa. Lisäksi kuukausittain toimitettiin saatavilla olevaa myynnin tilannetietoa piireihin. Ongelmaksi koettiin raportoinnin osalta se, ettei uutta taloushallinnan järjestelmää vielä osattu hyödyntää, eikä vanhan järjestelmän tietoa saatu vertailupohjaksi varsinkaan korttimyynnin osalta. Verkkokauppa sen sijaan antoi hyvää tilannetietoa, kun sen käyttöön oltiin ehditty perehtyä riittävästi.

• Arpajaiset

Kaudella 2018–2019 toteutettiin Anna tukesi nuorisolle ‐arpajaiset, joiden valmistelut aloitettiin vuoden 2018 keväällä. Arpajaiset toteutettiin yhteistyössä Oy Alandia‐Games Ab:n kanssa. Arpoja painettiin 25 000 kappaletta. Arvan myyntihinta oli 10 euroa.

Joka kymmenes arpa voitti ja tällä kaudella pääpalkinnoksi pystyi valitsemaan joko perinteisesti auton tai uutuutena moottoriveneen. Palkinnot jaettiin kattavasti koko arpamäärälle – eli periaatteessa jokaisessa 10 arvan nipussa oli 1 palkinto.

Maksettuja arpoja myytiin 13 789 kappaletta, 55,3 % kokonaismäärästä. Huomioitavaa on, että osassa piireistä arpojen palautusprosentti on luokkaa 15 % ja osassa palautetaan selvästi yli puolet.

Voittoja lunastettiin seuraavasti:

117

Pulltap's pullonavaaja / korköppnare

101

Apu-lehti 4 nron tilausjakso / 4 tidningars pren.

193

Kotivinkki 3 nron tilausjakso / 3 tidningars pren.

195

Voittoja oli yhteensä 2 500 kappaletta ja lunastettuja voittoja 904 kappaletta. Arpajaisten tuotto oli kirjanpidon mukaan 64 776 euroa. Valitettavan monta klubeille lähetettyä arpalaskua jäi maksamatta kauden aikana.

Kevään 2019 aikana aloitettiin valmistelut kauden 2019−2020 arpajaisten järjestämiseksi, määriteltiin voittoluettelo ja haettiin arpajaislupa Manner-Suomeen. Päävoitto on tulevalla kaudella edelleen vaihtoehtoisesti henkilöauto tai venepaketti. Arpa-aktiviteettia markkinoitiin Kalajoen vuosikokouksessa.

• Joulukortit

Joulukorttiaiheita valittiin edellisvuosien tapaan kuusi kappaletta. Korttiaiheet valikoituivat viideltä eri taiteilijalta. Kortit tilattiin klubien tunnuksilla suoraan Lions-verkkokaupan kautta. Verkkokauppaan kirjautumisissa havaittiin kehitystä.

Korttien myyntimäärässä ei päästy tavoitteisiin. Kokonaismyynti oli 124 880 kappaletta. Korttimyynti kokonaisuudessaan oli 130 334 euroa, josta summasta puolet jäi suoraan klubeille. Korttimyynnin volyymi oli laskutukseltaan edellisen vuoden tasolla. Tulokseksi liiton nuorisotyöhön jäi 27 973 euroa.

Korttimallit (postikortit+taittokortit) suosituimmuusjärjestyksessä:

Malli

Myytyjä

Jouluna savusaunaan

Joulumuori ja kissa

Hevosella joulukirkkoon

Sininen hetki

Iloa sinulle

Lumiukko

Huomioita kauden aikana:

• Osa tilauksista meni virheelliseen sähköpostiosoitteeseen ilman mitään palautetta lähettäjälle. Virheet havaittiin yksittäin ja aiheuttivat turhaa hämminkiä.
  • Postin jakelumuutokset aiheuttivat ongelmia – jos lähetys meni paikalliseen postiin, niin se palautui viikon jälkeen, ellei noutaja ehtinyt lähetystä noutaa.
  • Myyntijärjestelmästä tulostui virheellisesti täytettäessä edellisen kauden korttivastaavan puhelinnumero ja paketin saapumisilmoitus meni väärälle henkilölle. Oikea vastaanottaja ei saanut tietoa paketin saapumisesta ja posti palautti sen viikon kuluttua lähettäjälle.

Piirien välillä oli suuria eroja – parhaissa piireissä yli 80 prosenttia klubeista tilasi kortteja ja muutamassa piirissä puolet tai jopa alle. Piirikuvernöörien ja piirihallitusten aktiivisuudella, tiedottamisella sekä motivoivalla toistolla on suuri merkitys varainkeruuaktiviteettien onnistumiselle.

1. KANSAINVÄLINEN TOIMINTA
  • LCIF ja Kampanja100: LCIF Palveluvoimaa

Kansainvälisen Säätiön, LCIF:n kolmas ja kunnianhimoisin suurkeräys Kampanja100 300 miljoonan dollarin tavoitteineen, julistettiin avatuksi Las Vegasin maailmankokouksessa. Edeltävä kausi 2017−2018 oli LCIF:n 50-vuotisjuhlakausi, joten lopputulokseen lasketaan myös sen aikana kerätyt, tavoitteeltaan 50 miljoonan dollarin lahjoitukset.

Keräys lähti Suomessa kangerrellen liikkeelle, koska klubit eivät tienneet vielä keväällä ottaa kampanjaa toimintasuunnitelmiinsa. Myös kansainvälisen järjestön tiedotus takkuili; monet käytännön ohjeet ja käännöstyöt valmistuivat vasta vuoden 2018 lopulla.

Kampanjaa pyrittiin saamaan esille LION-lehdessä, LION-viesteissä, piirikirjeissä ja -lehdissä, lisäksi piirikoordinaattorit esiintyivät kokouksissa ja koulutuksissa ja olivat yhteydessä klubeihin. Kauden aikana sattuneet katastrofit, kuten Japanin ja Mosambikin tulvat sekä maailmalla uudeksi epidemiaksi yltynyt, Suomessakin huomattavaa julkisuutta saanut tuhkarokko, pyrittiin käyttämään hyväksi kampanjan ”markkinoinnissa” niin klubeille kuin yksityisille lioneillekin.

LCIF tarjosi uusina houkuttimina kolmen tähden tasoisia LIONS SHARE -pinssejä alkaen 50 US dollarin lahjoituksesta sekä CAMPAIGN DONOR -pinssejä 300 US dollarista ylöspäin. Edelleen kaikki lahjoitukset kerryttivät niin jäsenen, klubin, piirin, kuin moninkertaispiirinkin Melvin Jones Fellowship -tiliä. Myös kampanjan tiedottamiseen osallistuneille luvattiin erityinen Helping Hands eli Auttavat Kädet -palkinto.

Klubeille oli tarjolla Malliklubin status, jonka sai sitoutumalla vähintään 750 US dollarin lahjoitukseen per jäsen. Lisäksi klubeille ja piireille oli luvassa 15 prosentin palautus paikkakunnan Kehittämisapurahana (CDG grant) vähintään 5 000 ja 10 000 dollarin lahjoituksesta vastaavasti.

Kolmensadan miljoonan US dollarin maailmanlaajuinen tavoite oli päämajassa jaettu kaikille tasan, mikä herätti paheksuntaa varsinkin uusissa ja ”köyhemmissä” Lions-piireissä, erityisesti entisissä Itäblokin maissa. Suomessakin jäsenmäärään suhteutettu 5,5 miljoonan dollarin tavoite katsottiin mahdottomaksi saavuttaa. Jäsenkohtainen 250 US dollarin kokonaistavoite pilkottiinkin elokuisissa Pariisin ja Frankfurtin koulutuksissa kolmelle kaudelle nousevin portain: 15 %, 35% ja 50 %, mikä ensimmäiselle kaudelle Suomessa tarkoitti 37,5 US dollaria per jäsen, 22 000 jäsenellä yhteensä 825 000 US dollaria, eli noin 750 000 euroa.

Kampanjan toteuttamiseksi kuvernöörineuvosto antoi 1 500 euron määrärahan. Lisäksi LCIF:ltä saatiin 500 US dollaria moninkertaispiirin ja kunkin piirikoordinaattorin matka- ja materiaalikuluihin. Päämajan materiaalisetkin resurssit olivat niukat: muutamia kymmeniä suomen- ja ruotsinkielisiä esitteitä, sekä nettisivuilta ladattavat esitteet ja lomakkeet. Määrärahalla hankittiin piireille uudet roll-upit sekä kustannettiin yhteiset koulutustilaisuudet Mikkelin kuvernöörineuvoston ja Kalajoen vuosikokouksen yhteydessä. Kuukausittain pidettiin piirikoordinaattoreille GoToMeeting-palaverit.

Kalajoen vuosikokouksessa oli Kampanja100:lla oma ständi. Perinteisessä Melvin Jones -juhlassa luovutettiin kolme Melvin Jones -plakaattia ja yksi progressiivinen jäsenyys viidellä timantilla. Luovuttajana oli Islannin lionien puheenjohtaja CC Björg Bara Haldorsdottir.

Kampanjan maailmanlaajuinen tulos julkistettiin Milanon vuosikokouksessa. Käteistä rahaa oli saatu 89 772 533 US dollaria ja lahjoitussitoumuksia 18 502 070 US dollarin edestä, yhteensä lähes 110 miljoonaa. Luvuissa oli mukana myös edeltävän, juhlakauden tulos. Malliklubeja oli ilmoittautunut 432, joista Pohjoismaisia 11, Suomestakin yksi, LC Ylivieska. Maailman klubeista oli kampanjaan osallistunut 54 %, Suomesta 38 %, kaikkiaan 333 klubia.

Suomen keräystulos kaudella 2018-2019 oli 187 161,19 US dollaria, eli vaivaiset 8,51 dollaria per jäsen, edellinen kausi mukaan luettuna 321 017,24 dollaria, eli 14,59 dollaria jäsentä kohti. Piirien välillä oli huomattavia eroja, alle 5 000 US dollarista yli 23 000 US dollariin, jäsenkeskiarvot olivat välillä 3,5 – 20 US dollaria. Yhdeksän piiriä A, B, C, E, H, L, M, N ja O sekä yksi klubi, LC Espoo/Keskus saavuttivat oikeuden hakea CDG-apurahaa. Uusia Melvineitä nimettiin 141 ja progressiivisia 11.

Kauden aikana LCIF:n hallitus jakoi 306 apurahaa, kaikkiaan 34 414 719 US dollaria. Suurin summa käytettiin humanitaarisiin hankkeisiin, 19,8 miljoonaa, seuraavaksi eniten sai näönsuojelu 11,8 miljoonaa. Uuteen apurahakategoriaan, diabetestyöhön käytettiin 2 miljoonaa. Suomeenkin saatiin 17 000 dollaria B-piirille kansainvälisen diabetesleirin kuluihin. Muut apurahat olivat 7 000 dollaria I-piirille vanhainkodin sähkö- ja vesihuollon varmistamiseen ja 2 000 dollaria E-piirille diabetespoliklinikan laitteisiin. Lisäksi Sri Lankan silmäsairaalamme sai 107 000 US dollaria laitehankintoihin, joilla siitä saadaan täyden palvelun näönsuojelukeskus.

• Alert-toiminta

Hallitus myönsi Alert-työryhmän ehdotuksesta 18 000 US dollarin lahjoituksen liiton katastrofirahastosta hirmumyrsky Cyclone Idain tuhojen korjaamiseksi Mosambikissa, Malawissa ja Zimbabwessa.

• NSR-yhteistoiminta

Pohjoismaiden leijonien yhteistyöneuvoston NSR:n hallinnossa toimiva työvaliokunta huolehtii NSR-yhteistyön jatkuvuudesta ja yhteisesti sovittujen periaatteiden ja aikataulujen noudattamisesta yhteispohjoismaisissa projekteissa ja työryhmien vuosikierrossa sekä valmistelee yhteisesti päätettävät asiat puheenjohtajistolle. Suomen edustajana työvaliokunnassa on PID Tapani Rahko. Työvaliokunta piti kauden aikana viisi puhelin/Skype-kokousta ja kokoontui tammikuussa NSR:n yhteydessä. Kokouksissa käytiin läpi muun muassa NSR:n sääntömuutoksia, NSR-kokouksen järjestelyjä ja talouteen liittyviä asioita.

NSR:n puheenjohtajaryhmä koostuu pohjoismaisista puheenjohtajista ja on NSR-kokousten välisenä aikana yhteispohjoismaisista yhteistyöasioista päättävä elin. Puheenjohtajat pitivät kauden aikana kaksi puhelinkokousta sekä neljä kokousta, jotka olivat muun muassa kansainvälisen vuosikongressin, Eurooppa Forumin ja NSR:n yhteydessä.

NSR-kokous pidettiin Norjan Gardemoenissa. Neuvoston kokouksessa hyväksyttiin muun muassa NSR:n sääntömuutokset, projektiraportit ja talousasiakirjat. NSR-projekteina ovat menossa Norjan johtama pakolaislasten kouluprojekti Libanonissa ja Ruotsin johtama vastaava projekti Turkissa. Näille rahoitus on myönnetty vuorovuosina. Seuraavaksi NSR-koordinaattoriksi valittiin DG Björn Hägerstrand ja NSR:n Orkester Norden -koordinaattoriksi PID Tapani Rahko. Seminaareissa käsiteltiin järjestön ajankohtaisia kampanja-asioita sekä NSR:n tulevaisuutta. Lisäksi keskusteltiin kansainvälisten kongressien yhteydessä järjestettävistä yhteispohjoismaisista tapahtumista. Suomesta NSR-kokoukseen osallistui 11 edustajaa.

• Aurinkokeitinprojekti Keniassa

Vuonna 2016 käynnistetyn Aurinkokeitin-projektin viimeistely toteutettiin kauden aikana. Kenian lionit kouluttivat käytönopastajat, teettivät keittokirjan ja toteuttivat keitinten jakelun loppukäyttäjille. NSR-projekti saatiin valmiiksi, mutta seuranta jatkuu vielä. Projektin aikana keittimelle tehtiin tuotekehitystä sekä teknisen rakenteen, että materiaalien suhteen.

Projektin toimitusten aikana suomalainen yrittäjä keittimestä kuultuaan päätti lahjoittaa LC Helsinki/Pohjois-Haagalle huomattavan summan rahaa. Klubi käynnistää saamillaan varoilla uuden projektin tavoitteenaan saada 500 - 600 kappaleen lisätoimitus. Kenialaiset Lion-ystävämme toteuttavat jakelun mielellään. LC Helsinki/Pohjois-Haaga etsii uusia rahoituslähteitä.

• Sri Lankan Lions-ystävät

Kokouksia on pidetty noin 1,5 kuukauden välein. Erkki Laine on raportoinut jokaisessa kokouksessa Ratnapuran sairaalan tilanteesta ja kehityksestä tukimaksua vastaan. Tiedottajan hankkimisen tarve on ollut jo pitkään ilmeinen. Blogipalstan aktiivista ylläpitoa jatkettiin. Tukimaksu on ollut 40 euroa. Klubijäsenmaksu on ollut 100 euroa. Leikkauskummiasiasta on keskusteltu kauden aikana.

Sairaalassa on kaksi uutta pesukonetta. LCIF lahjoitti 83 000 US dollaria, koska piti omarahoitusosuutena aikaisemmin kerättyä 130 000 euroa ja 15 000 euroa. Sovittiin, että sairaala maksaa tulevista laitehankintarahoista omarahoitusosuuden.

LCIF:n puheenjohtaja, PIP Dr. Naresh Aggarwal oli sanonut käydessään sairaalassa, ettei ole nähnyt niin hienosti johdettua ja hoidettua sairaalaa kuin Netsetha.

Leena Logren järjesti syyskuussa silmälasien mittauus- ja puhdistustalkoot. LC Ulvila/Olavi on huolehtinut silmälasien säilytyksestä ja lajittelusta. PDG Otfried Blümchen kertoi, että 24 000 kappaletta silmälaseja toimitettiin kesän aikana samaan piiriin kuin ammattikoulu sijaitsee eli C1-piiriin. TODETTIIN, vielä ISOILLA KIRJAIMILLA, ettei silmälaseja enää kerätä.

Hankittiin uusi roll-up työryhmälle.

• Special Olympics

Vammaisurheiluliiton VAU:n ja Suomen Lions-liiton yhteistyö kaudella 2018−2019 keskittyi maaliskuussa 2019 pidettävien vammaisurheilun maailman kisojen suomalaisten SO-urheilijoiden rahoitukseen. Abu Dhabissa pidettävissä kilpailuissa oli mukana useita eri lajeja, joista suomalaiset osallistuivat neljääntoista lajiin. Matkaan lähti kaikkiaan 71 urheilijaa eri puolilta maata.

VAU:n hallitus teki päätöksen, ettei varoja kerätä yksittäiselle urheilijalle, vaan tuki kohdistuu koko joukkueelle. VAU:n tavoitteena oli kerätä 200 000 euroa maaliskuuhun mennessä. Yksittäisille urheilijoille jäi kuitenkin vielä omavastuu hoidettavaksi.

Suomen Lions-liiton hallitus teki päätöksen tukea SO-urheilijoita Punainen Sulka -varoista 5 000 eurolla. Tämän lisäksi klubit eri puolilla maata lähtivät kiitettävästi mukaan, niin että kokonaissumma kohosi 8 800 euroon.

1. MUUT TYÖRYHMÄT

Hallinnon työryhmät

• Toiminnan ja talouden suunnittelutoimikunta

Työryhmä teki toimialajohtajien sekä tulevan kauden kuvernöörien valmistelun pohjalta kauden 2019–2020 toimintasuunnitelman ja talousarvion hallituksen, kuvernöörineuvoston ja vuosikokouksen hyväksyttäväksi. Ensi kertaa mukana oli myös visioita tulevasta kolmivuotiskaudesta. Tämä oli toinen kerta, kun tulevat kuvernöörit pääsivät itse laatimaan oman kautensa toimintasuunnitelmaa.

• PCC-toiminta

Kyseessä olevalla kaudella ei pidetty erikseen ID eikä PID-kokouksia, vaan PCC-tapaamisissa käytiin läpi myös kansainvälisiä asioita.

Kauden ensimmäinen PCC-kokous pidettiin Seinäjoella. Osallistujia oli paikalla vain 1/3 osallistumiseen oikeutetuista. Puheenvuoron käyttivät ID, joka kertoi kansainväliset uutiset, CC esitteli kuluvan kauden päätavoitteet, VCC valotti tulevan kauden suunnitelmiaan ja GS kertoi Lions-toimiston tilanteesta. Lions-talon tilanne puhutti kokousta vilkkaasti. Toinen PCC-kokous pidettiin perinteisesti vuosikokouksen yhteydessä Kalajoella. Osallistujamäärä oli 2/3 oikeutetuista.

• Sääntötyöryhmä

Työryhmälle asetettuna tavoitteena kaudella 2018−2019 oli liiton sääntöjen uudistaminen. Työ valmistui toukokuussa 2019. Työryhmää keskustelutti myös jäsenistöstä noussut tarve laatia piirille sääntö, joka täyttää rekisteröidyn yhdistyksen tunnusmerkit ja laissa säädetyt vaateet Suomessa. Piiri-mallisäännön laadinta siirtyi kaudelle 2019−2020. Sääntötyöryhmän puheenjohtaja antoi lisäksi klubeille epävirallista neuvontaa klubisääntöjen tulkinnasta.

• Tieto- ja viestintätekniikka

EU:n tietosuoja-asetus 2016/679 tuli sovellettavaksi 25.5.2018 ja asetuksen myötä säädetty kansallinen tietosuojalaki tuli voimaan 1.1.2019.

Tietosuoja-asetuksesta johtuvia selvityksiä tehtiin klubeille ja pari selvitystä tietosuojavaltuutetun toimistolle. IT-työryhmällä oli palaveri tietosuojavaltuutetun toimiston kanssa 30.7.2018.

Kotimaista jäsenrekisteriä uudistettiin edelleen.

Perehdyttiin uuteen MyLion-sovellukseen sekä web-versiona että mobiiliapplikaationa.

IT-työryhmä oli mukana valitsemassa uutta äänestysjärjestelmää Kalajoen vuosikokoukseen.

IT-työryhmä on myös osallistunut Lions-liiton operatiiviseen IT-toimintaan.

IT-työryhmä oli mukana antamassa suuntaviivoja uudistettavalle sähköpostijärjestelmälle.

• Kiinteistötyöryhmä

KVN:n päätöksellä kiinteistöryhmä nimike muutettiin Lions-talotyöryhmäksi. Granlundin tekemän kuntoarviokartoituksen mukaan Lions-taloon on syntynyt korjausvelkaa, joka on seuraavan kahdeksan kauden aikana noin 541 000 euroa + alv 24% (ei sisällä tulevaisuudessa tarvittavaa putkiremonttia). Kauden budjetissa oli varauduttu 8 400 euron korjauksiin. Vuosikokouksen päätöksen Lions-talon myynnistä aiheuttanut jälkiselvittely johti siihen, että jouduttiin pyytämään asiantuntijaselvitys myyntipäätöksestä ja tämä maksoi jopa hieman enemmän kuin yllä mainittu 8 400 euroa. Näin tuo korjaustoimenpide kuten myös aikaisemmille kausille esitetyt kuntoarviokartoituksen mukaiset korjaukset on siirretty tuleville kausille. Normaalit huoltotoimenpiteet suoritettiin kauden aikana. Mikäli talo jostain syystä jäisi liitolle, silloin pitää klubien sitoutua tuleviin korjauskustannuksiin. Talon kaikki tilat on kauden aikana saatu vuokrattua, vaikka vuokralaisissa tapahtui muutoksia. Vuokrataso on kuitenkin sitä luokkaa, että tuotot kattavat juuri ja juuri hoitokulut.

Vuosikokouksen 2018 päätöksen mukaisesti ja hallituksen/KVN:n toimeksiannon johdosta työryhmä pyysi välitystarjoukset kymmeneltä eri toimitila/rakennuksien myyntiin erikoistuneilta välittäjiltä. Tarjouksia saatiin kolmelta yritykseltä, joista valittiin yksi suorittamaan Lions-talon myyntivälitystehtävää. Kalajoen 2019 vuosikokoukselle esitetyn Lions-taloa koskeva vuosikokousaloitteen vuoksi myyntivälitystehtävää ei aloitettu kauden aikana.

1. LIITON TALOUS JA HALLINTO

Toimisto-organisaation muutos

Kuvernöörineuvosto päätti kokouksessaan 25.8.2018, että toimisto-organisaatiota on muutettava vastaamaan alenevia jäsenmaksutuottoja. Valmistelevan työryhmän puheenjohtajaksi kuvernöörineuvosto valitsi CC Pirkko Vihavaisen. Kauden aikana tehtäviä muutettiin niin, että toimistoon jää 1.7.2019 alkaen, irtisanomisajat huomioon ottaen, toiminnanjohtaja (voidaan edelleen käyttää myös pääsihteerin nimikettä), toimisto- ja taloussihteeri, viestintä- ja markkinointipäällikkö sekä Quest-sihteeri. Osa liiton toimistossa tehtävistä töistä siirretään piireille.

Rekrytointeja ei tehty, koska toimenkuviltaan osittain muuttuneisiin tehtäviin löytyi halukkuus olemassa olevasta henkilöstöstä.

Liiton tulos toimintakaudella on ylijäämäinen.

Hyväksytty vuosikokouksessa 13.6.2020