Lionit tuovat Ukrainan lapsille valoa ja lämpöä

Kahden suomalaisen lionsklubin käynnistämä keräys aggregaattien saamiseksi Ukrainaan on ollut menestys. Kampanjaan on saatu innostettua mukaan yhteensä 13 eurooppalaisen maan lionit ja yhteistyöllä toimitettu Ukrainaan yli 2 200 aggregaattia, joiden arvo on noin 1,5 miljoonaa euroa.

Kun Ukrainasta saatiin paikallisilta lioneilta viime vuoden lopulla avunpyyntö sodan aiheuttamaan energiapulaan, alettiin Suomessa toimia. Maarianhaminalainen Björn Hägerstrand LC Åland/Culinariasta pani alulle keräyksen aggregaattien saamiseksi maahan. Manner-Suomessa keräystä on organisoinut LC Ylivieskasta Heikki Hemmilä.

Suomesta kampanjaan on osallistunut melkein puolet lionsklubeista, yhteensä 389 klubia, muutama lionin omistama yritys, yksityisiä lioneita sekä pari muuta järjestöä, yhteensä neljännesmiljoonalla eurolla.

Suomen ohella aggregaatteja lähettivät Ruotsin, Norjan, Hollannin ja Viron lionsklubit. Suureen yhteishankintaan varoja lahjoittivat lisäksi Saksa, Ranska, Islanti, Sveitsi ja Tanska.

Keräyksen tavoitteena oli saada sata aggregaattia jouluun mennessä Ukrainaan kouluihin, päiväkoteihin ja orpokoteihin. Auttamisintoa löytyi yllättäen niin paljon, että aggregaatteja saatiin toimitettua jo Suomesta lähes 400 kappaletta vuodenvaihteeseen mennessä ja loput muista mukaan lähteneistä maista.

Kampanjan suurimman jalkatyön tekivät Ukrainan 26 lionsklubin jäsenet. He veivät lahjoitetut generaattorit henkilökohtaisesti perille. He kiinnittivät koneisiin nimilaput ja dokumentoivat niiden perillemenon sekä lähettivät kuvia ja vastaanottajien kiitoskirjeet kunkin maan koordinaattorille.

- Lions-järjestö globaalina kansalaisjärjestönä on myös paikallisena toimijana pystynyt välittömästi klubien kautta avustamaan ihmisiä. Meillä on kattava vapaaehtoisten verkosto, joka toimittaa avun oikeaan kohteeseen. Viemme apua perille ihmiseltä ihmiselle ja toimintanopeutemme on osoittanut, että lionien verkosto on toimiva, Suomen Lions-liiton toiminnanjohtaja Petri Kaukiainen sanoo.

Lisätietoja: Suomen Lions-liiton toiminnanjohtaja Petri Kaukiainen, petri.kaukiainen@lions.fi, 044 545 1146
Björn Hägerstrand,
bjorn.hagerstrand@lions.fi, 457 313 5313, Heikki Hemmilä, heikki.hemmilä@lions.fi, 040 503 5598.

Liitto järjestää nuorisovaihtoa, kouluttaa ja valmentaa sekä vastaa Suomen lionsklubien kansallisista ja kansainvälisistä aktiviteeteista ja yhteistyöstä. Suomen Lions-liitto kuuluu kansainväliseen Lions Clubs International -järjestöön. Suomen Lions-liiton jäsenmäärä on noin 19 000.

Lions Clubs International on kansainvälinen palvelujärjestö. Siihen kuuluu yli 48 000 lionsklubia ja 1,4 miljoonaa jäsentä yli 200 maassa. Kansainvälinen päämaja on Oak Brookissa, Illinoisin osavaltiossa Yhdysvalloissa.