Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Sydäniskuri-kampanja käynnistyi

Kun sydän pysähtyy, on kiire auttaa. Eduskunnan kansalaisinfossa oli tänään Suomen Lions-liiton sydäniskuri-kampanjan aloitustilaisuus. Kampanjan tavoitteena on saada Suomeen noin tuhat uutta sydäniskuria. 

Kampanja on yksi Suomen suurimmista lionien humanitäärisistä kampanjoista, josta hyötyy koko suomalainen yhteiskunta, toinen aloitteen tekijöistä PDG Rauno Mikkola muistutti. Kampanjalla on valtava mahdollisuus inhimillisen elämän turvaamiseksi.

LC Littoinen on tehnyt Suomen Lions-liitolle aloitteen hankkeesta, jonka tavoitteena on sydäniskureiden eli defibrillaattoreiden määrän lisääminen Suomessa. Aloitetta käsiteltiin Suomen Lions-liiton vuosikokouksessa Oulussa 8.-10.6.2018. Vuosikokous hyväksyi ponnen, jonka mukaan klubit kartoittavat sydäniskureiden tarpeet omilla toiminta-alueillaan.

Yhteistyöjärjestön, Suomen Sydänliiton pääsihteeri Tuija Brax sanoi leijonien olevan todella tärkeällä asialla.

- Suomessa on vain reipas 2 000 sydäniskuria, kun vastaava luku Ruotsissa ja Norjassa on noin 20 000.

Kampanjan suojelijaksi on lupautunut kansanedustaja, ministeri Ilkka Kanerva

- Lionstoiminta tunnetaan Suomessa hyvin. Tämän kampanjan toteuttaminen on esimerkillistä vastuunkantoa. Tiedän, että leijonat ympäri maan saavat tämän toteutumaan, kun tarttuvat yhdessä asiaan.

Lions-liiton puheenjohtaja Pirkko Vihavainen muistutti, että lionsklubit saavat tulla valmiiseen pöytään. 

- Sydäntoimikunta on valmistellut hankkeen, etsinyt laitetoimittajan ja jopa kilpailuttanut hinnan valmiiksi. Klubien tehtävänä on selvittää paikkakunnillaan sopivat paikat sydäniskureille.

Kampanjan aloitustilaisuudessa muistutettiin, että myös muut toimijat, esimerkiksi kunnat, järjestöt, seurat tai yritykset voivat paikallisen lionsklubin kautta hankkia edulliseen tarjoushintaan. Ihmishenkiä pelastava sydäniskuri soveltuu kuitenkin erinomaisesti myös klubien avustuskohteeksi. 

Laitetoimittaja esitteli kuulijoille laitteen toimintaa. Kampanjan suojelija Ilkka Kanerva halusi myös tilaisuudessa testata laitteen helppokäyttöisyyttä.

- Kuka tahansa osaa käyttää sydäniskuria, koska laite neuvoo käyttäjää. Yhdellä napinpainalluksella voit pelastaa toisen ihmisen hengen, toimitusjohtaja Harri Karlenius, Rescue Training Housesta kertoi.

Laitteen hankkijat eivät kuitenkaan jää yksin, vaan laitteen käyttöön saa koulutuksen.

Tärkeää olisi myös, että jollei laitteen hankkiva klubi itse sitoudu jatkossakin vastaamaan, että laite on käyttökunnossa, laitteelle nimettäisiin kummi, joka vastaa siitä, että laitteen akku ja elektroidikasetti päivitetään neljän vuoden välein.

Jotta Suomen kaikki sydäniskurit voidaan avuntarpeessa löytää, laitteet tulee defi-rekisteriin www.defi.fi.

Lue lisää hankkeesta Lions-liiton sivuilta https://www.lions.fi/toiminta/lionstyota_sydanten_hyvaksi/.

Anna-Kaisa Jansson

päätoimittaja