Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Hyvä ryhmähenki vaikuttaa positiivisesti oppimistuloksiin

Julkaistu: , Kategoria: Media

"Ehdottomasti parasta Quest-koulutuksessa on se, että se vastaa ajan haasteisiin. Oppilaiden tunne-, vuorovaikutus- ja ryhmätyöskentelytaitojen tukeminen on mielestäni yksi keskeisimpiä teemoja nykypäivän koulumaailmassa ikätasosta riippumatta."

Näin toteaa sometuutori Saara Juutinen koulutuskokemuksestaan uusimmassa LION-lehdessä 3/23.

Työskentelen 1.–9. -luokkalaisten parissa digi- ja digiturvatuntien merkeissä. Lähdin Quest-koulutukseen avoimin ja uteliain mielin. Odotukseni olivat korkealla, koska olin kuullut siitä paljon hyvää.

Mitä koulutus sitten minulle tarjosi? Sain käyttööni laajan Quest-materiaalipaketin yläkoululaisille ja toiselle asteelle. Koulutus oli käytännönläheinen ja kahden päivän mittaan saimme kokea ja testata materiaalia koulutusryhmässä. Tämä laski kynnystä materiaalin käyttöönotossa, koska jokaiselle jäi kuva siitä, millaista Questin toteuttaminen on käytännön tasolla.

Ehdottomasti parasta Quest-koulutuksessa on se, että se vastaa ajan haasteisiin. Oppilaiden tunne-, vuorovaikutus- ja ryhmätyöskentelytaitojen tukeminen on mielestäni yksi keskeisimpiä teemoja nykypäivän koulumaailmassa ikätasosta riippumatta. Erityisesti rohkaisen yläkoulun opettajia koulutukseen, koska siellä ryhmädynamiikkaan liittyvä toiminta tarjoaa potentiaalia sekä avaimia yksilön oppimiseen ja ryhmädynamiikan parantamiseen. Yhteisöllinen panostus tähän teemaan tarjoaa oppilaille rutiininomaista toimintaa, jolla voidaan monialaisesti vaikuttaa ryhmien ilmapiiriin.

Mitä hyvällä ryhmädynamiikalla sitten saavutetaan? On tutkittu fakta, että hyvä ryhmähenki vaikuttaa positiivisesti koko ryhmän oppimistuloksiin. Kun luokalla on keskenään hyvä ryhmähenki, on luokassa tapahtuva opiskelu rauhallisempaa ja jokaisella ryhmän jäsenellä on turvallinen sekä hyväksytty olo: minä kuulun porukkaan. Kun ryhmäyttämiseen panostetaan ja siihen painotetaan ryhmän kriisivaiheissa yhteisöllisesti yläkoulussa, saadaan juurrutettua hyvä ja avoin ilmapiiri ryhmien sisällä. Kuuluvuuden tunteen ja ryhmien sisäisen toiminnan lisäksi tämä vääjäämättä heijastuu myös muihin tilanteisiin, kuten esimerkiksi välituntitoimintaan.

Korona-aika ja muut ajan ilmiöt ovat jättäneet jälkensä lasten ja nuorten hyvinvointiin. Lyhyesti Quest-koulutus tarjoaa yhden työkalun paneutua juuri tähän ongelmaan ja siksi suosittelen sitä kaikille lämpimästi.

Saara Juutinen

Sometutor

Raision kaupunki

Artikkeli on luettavissa myös LION-lehdessä 3/23.

Kuva: Henri Valkeinen