Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Eurooppalainen Lions Quest -perhe mietti yhteisiä toimintatapoja

Julkaistu: , Kategoria: Media

Lions Quest -perheen eurooppalainen kokoontuminen LQEM järjestettiin 19.-21.1.2024 Bordeaux´ssa Ranskassa. Suomea tapahtumassa edustivat kaikki kolme LQ-kouluttajaamme: Sirpa Kannisto, Marika Ainoa ja Johanna Arho-Forsblom. Johanna Arho-Forsblom kertoo tässä artikkelissa matkan annista.

Matka oli aivan erityinen. Saimme kohdata paljon vanhoja tuttuja ja tutustua uusiin Quest-ihmisiin ympäri maailmaa. LQEM antoi myös paljon uutta ajateltavaa ja eväitä oman suomalaisen Quest-ohjelmamme kehittämiseen. Saimme kuulla mm. Ranskan ja Saksan Quest-ohjelmista tällä hetkellä, uusimmista kansainvälisistä SEL-taitoihin liittyvistä tutkimuksista, digitaalisen ajan vanhemmuudesta ja sen tukemisen tärkeydestä sekä osallistua Quest-harjoituksiin. Parasta oli ihmisten kohtaaminen: olemme osa kansainvälistä Quest-perhettä, joka eri puolilla Eurooppaa haluaa tukea lasten ja nuorten kasvua terveiksi, vastuullisiksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi.

Luodaan osallistavampi maailma

LQEM on järjestetty jo vuodesta 2002 alkaen. Suomessa kokoontumiset ovat olleet vuosina 2003 ja 2017. Itse olin ensimmäisen kerran mukana Kiovassa, Ukrainassa vuonna 2020. Korona-epidemian aikana (2021 ja 2022) LQEM järjestettiin virtuaalisesti. Vuoden 2024 LQEM tapaamisen joitakin luentoja voit katsoa videoina YouTubesta (https://www.youtube.com/@LionsQuestEurope) Sieltä löytyvät mm. uuden Euroopan alueen ohjelma-asiantuntijan PhD Vanessa Jaroskin luento Lions Quest -ohjelman viimeisimmistä uutisista ja LQ:n kansainvälisen johtajan Matthew Kieferin luento CASELin ja LQ:n yhteyksistä. Casel tutkii ja arvioi joka vuosi kymmeniä SEL-ohjelmia (tunne- ja vuorovaikutustaito-ohjelmia). LCIF sponsoroi CASELia. Oma ohjelmamme, Lions Quest, on aina ollut arvostettu myös CASELin taholta, jolla on mahdollisuus tutkia ja tuntea laajasti eri SEL-ohjelmia.

Saimme kuunnella Bordeaux’ssa Matthew Kieferin, LQ-ohjeman johtajan, luennon etänä. Hänen mukaansa on tärkeää, että ajattelemme, että kaikki lapset ja aikuiset ovat itsetietoisia, välittäviä, vastuullisia, sitoutuneita ja elinikäisiä oppijoita ja että meidän tulee luoda osallistavampi ja oikeudenmukaisempi maailma. Sen teemme jatkamalla tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelua ja kertomalla, kuinka keskeisessä roolissa nämä Questin taidot ovat tulevaisuudenkin maailmassa. Kiefer korosti vapaaehtoisten lionien merkitystä, jotta ohjelmamme voisi saavuttaa yhä enemmän ihmisiä ja tehdä hyvää.

Matthew Kiefer kertoi jälleen valaisevasti SEL-taitojen oppimisalueista, joista kaksi liittyy jokaisen omaan itseen suuntautuviin taitoihin ja kolme ympäristöön. LQ:n näkökulmasta koulu on keskiössä, sillä oppilaat viettävät suurimman osan koulupäivästään luokkahuoneissa ja tämä onkin oppimisprosessin ytimessä. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja opitaan paitsi opetuksen, turvallisen ilmapiirin ja luottamuksellisten suhteiden kautta myös perheiden ja yhteisöjen kanssa tehtävän yhteistyön avulla. Sitoutuminen ympäristöön johtaa myös parempiin sosiaalisiin ja tunne- ja vuorovaikutustaitoihin ja näitä taitoja harjoitellaan koulun lisäksi kaikissa ihmissuhteissa. Hän korosti perheiden merkitystä ja sitä, että näitä taitoja tulisi harjoitella myös kotona, leikkipuistoissa ja kahviloissa. Kun koulu ja kodit tekevät tiivistä yhteistyötä, voidaan koko yhteisöissä vahvistaa SEL-taitoja. Saimme myös kuulla tutkimuksesta, jonka mukaan SEL-ohjelmilla on yhtä suuri vaikutus akateemisiin taitoihin kuin nimenomaan näitä taitoja tukemaan kehitetyillä ohjelmilla (Mahoney, Durlak, Weissberg, 2018). Olemme puhuneet tästä suomalaisilla LQ-kursseillamme jo pitkään; ilmapiirin parantamiseen annettu aika tulee takaisin oppimistuloksina. Voit kuunnella lisää uusimmista tutkimuksista, miten SEL-taidot tukevan oppimista ja akateemista menestystä, vähentävät masennusta ja ahdistusta Kieferin luennolta YouTubesta. Lions Quest on yksi harvoista tai jopa ainoa ohjelma, joka huomioi ja tukee sekä koulussa tapahtuvan taitojen harjoittelun että perheissä ja yhteisössä tapahtuvan oppimisen yhtälaista tärkeyttä. Matthew Kiefer kertoi myös uudesta Meta-tutkimuksesta (424 tutkimuksen kooste, Cipriano et al., 2023). Uusimmat löydöt tästä ovat, että suurin osa tutkituista ohjelmista opetti vain tunnetaitoja. Ohjelmat, joissa opetettiin kaikkia SEL-komponentteja, olivat vahvempia kuin ne, jotka kohdistuivat yhteen osaamiseen. Ohjelmat, jotka kestivät 16 viikkoa, olivat vahvempia kuin niitä pidemmät.

Kieferin mukaan myös lionien kansainvälinen presidentti Patti Hill on hyvin sitoutunut LQ-ohjelmaan. LCIF:n LQ:n uudet apurahat tukevat ohjelman laajentumista myös niissä maissa, jossa se ei ole tällä hetkellä aktiviinen. Tarkoitus on myös löytää organisaatioita, joiden kanssa voidaan tehdä yhteistyötä ja hyvä esimerkki tästä on Dr Bickham, Bostonin lastensairaalasta Digital Wellnes Labista. Saimme kuulla Bordeux’ssa myös Bickhamin luennon. Bickhamin aihe oli ”Vanhemmuus digitaalisella alueella” ja tämä aihe puhuttaa joka puolella maailmaa. Meidän KiTeNet-ohjelmamme on tästäkin näkökulmasta hyvin ajankohtainen!

LQ-ohjelman mahdollisuudet

PhD Vanessa Jaroski on uusi Euroopan alueen Lions Quest ohjelma-asiantuntija. Hän kertoi LQ:n tilanteesta tällä hetkellä eri maanosissa. LQ on yli sadassa maaassa toteutettu ohjelma ja olemme vaikuttaneet yli 20 miljoonaan opiskelijaan ja yli 800 000 opettajaa on koulutettu. Vanessa Jaroskin (tohtori ja Euroopan alueen LQ-johtaja) mukaan LQ-ohjelman haasteet ovat ajan löytäminen opettajankoulutukselle ja kilpailevat ohjelmat sekä vaikeus henkilökohtaisen koulutuksen järjestämiselle mm. korkeitten kustannusten ja uusien kouluttajien kouluttamisen osalta joissakin maissa. Hän toi esiin myös LQ-ohjelman mahdollisuuksia kuten virtuaaliset koulutukset ja ohjelman vaihtoehtoiset sovellukset ja LQ-koulutuksen kiinnostuksen yliopistotasolla. Vanessa Jaroski piti tärkeänä, että ymmärrys SEL-taidoista työkaluna varhaisena puuttumisena päihteiden ehkäisyyn ja hyvinvoinnin tukemiseen on alettu ymmärtää. Hän näki mahdollisuutena myös sen, että COVIDin jälkeen yhteiskunnassa on annettu lisää näkyvyyttä ja painoarvoa nuorten emotionaalisille tarpeille. Vanessa Jaroski kertoi myös amerikkalaisen ohjelman päivittämisestä. Jenkeissä on alkamassa uutena ammatilliseen koulutukseen suunnattu LQ-koulutus.

Luentojen lisäksi LQEM-tapaamiseen liittyi useita workshoppeja, jolloin Quest-maajohtajat ja kouluttajat olivat omina ryhminään. Näissä kouluttajien omissa hetkissämme kokeilimme uusia, energiaa antavia harjoituksia ja saimme itsellemme uusia ideoita eri maiden kouluttajilta. Ruotsin pääkouluttaja Marianne Jansson on kuin osa meidän Suomen tiimiä ja hänen ideansa ja työpajansa oli täynnään toimivia ja heti käyttöön otettavia harjoituksia. Erityisesti mieleeni jäivät myös hollantilaisen pääkouluttajan, Edmée Warneken pitämät workshopit. Hän korosti, että on tärkeää harjoitella itse sitä, mitä saarnaa. Kouluttajan tehtävään kuuluu selviytyminen paineista, rajojen oppiminen, monet erilaiset mielipiteet ja joskus omalle epämukavuusalueellekin meneminen. Hän kehotti kuuntelemaan omaa muutostaan, käsittelemään todellisia tunteitaan ja saamaan voimaa elinikäisestä oppimisesta. Edmée Warneken mukaan toleranssi on hyvä ymmärtää verbinä ja osallisuus kauniina ja tärkeänä tavoitteena.

Yhden Warneken workshopin aikana saimme jokainen miettiä, mikä on oma, tärkein ydinominaisuutemme, mikä saa meidät loistamaan; mitä meistä ajatellaan ensimmäisenä ja toisaalta, mikä on sen ”sudenkuoppa”. Ei ole valoa ilman pimeyttä eikä nousuja ilman alamäkiä. Jos ydinominaisuutta on liikaa, se saa reagoimaan tehottomasti ja on stressaavaa. Silloin kannattaa ottaa haaste vastaan, joka auttaa tulemaan tehokkaammaksi ja tasapainoisemmaksi. Käyttäytyminen, joka ärsyttää, saa meidät reagoimaan ristiriitaisella tavalla ja samaan aikaan sen avulla voi oppia omasta haasteestaan lisää, tuntea olonsa elinvoimaiseksi ja arvostaa ihmisten eroja. Elämään kuuluu sekä hyvää että pahaa ja tärkeää on oman tasapainon säilyttäminen. Tämän teorian on kehittänyt Daniel Ofman ja sitä käytetään luomaan ihmissuhteista selkeämpiä ja avoimempia ja ymmärtämään, miksi joku toimii siten kuin toimii. Tämän avulla voidaan myös ratkaista konflikteja ja luoda turvallisempaa ja suvaitsevampaa oppimisilmapiiriä (THE CORE QUADRANT Daniel Ofman, Core Quality International).

Ranskalaiset isännät ottivat meidät vastaan lämpimästi ja erityisellä vieraanvaraisuudella. Viimeisenä iltana he olivat järjestäneet tutustumisen vanhaan linnaan, Château Carbonnieux’n, joka on yksi Bordeaux’n alueen vanhimmista ja suurimmista viinitiloista. Sen historia ulottuu lähes 8. vuosisadalle ja sen viinitarha on yli sata hehtaaria. Saimme maistella satumaisen linnan saleissa perhetilan punaisia ja valkoisia viinejä ja ennen kaikkea päättää unohtumattoman seminaarimme.

Johanna Arho-Forsblom