Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Suomi on lions-viestinnan karkimaa

Julkaistu:

Suomi on Lions-viestinnän kärkimaa. Siitä todistaa se, ettäSuomeen tuli kansainvälisen Lions-järjestön lehti- ja nettikilpailussaensimmäinen palkinto molemmissa sarjoissa. Sen lisäksi saimme neljäkunniamainintaa.

Suomi on Lions-viestinnän kärkimaa. Siitä todistaa se, että Suomeen tuli kansainvälisen Lions-järjestön lehti- ja nettikilpailussa ensimmäinen palkinto molemmissa sarjoissa. Sen lisäksi saimme neljä kunniamainintaa.

Maailman parhaaksi kauden 2014-2015 piirilehdeksi valittiin D-piirin "Palveleva Leijona" päätoimittajanaan Veijo Suhonen. Lehti on palkittu jo aiempinakin vuosina.

Kunniamaininnan sai samoin jo aikaisemmissakin kilpailuissa menestynyt L-piirin "Lapin Leijona", jonka toimituksesta ja taitosta vastaa Kari Heikkilä.

Samat piirit menestyivät myös verkkosivukilpailussa. L-piirin nettisivut arvioitiin ensimmäisen palkinnon arvoisiksi ja D-piiri sai sivuistaan kunniamaininnan.

Menestystä täydensi Lions Club Vantaa / Helsingen klubisarjassa saama kunniamaininta sekä Suomen Lions-liiton sivujen kunniamaininta kansallisessa sarjassa.

- Ne ovat tulosta koko lionskentän tekemästä määrätietoisesta työstä, Suomen Lions-liiton kausien 2012-2015 viestintäjohtaja Thorleif Johansson iloitsee.

- Piirit ja klubit ovat panostaneet viestinnän koulutukseen ja sivu-uudistuksiin, ja tällä kertaa palkittiin nyt nämä.

 

Piirin sivuilla selkeä rakenne ja ripeä päivitys

Jaana Pesonen on L-piirin nettisivujen sisältövastaava jo kolmatta kautta, mutta viidellä henkilöllä on oikeus tuottaa sisältöä. Esimerkiksi piirikuvernööri ja varapiirikuvernöörit päivittävät omia kalentereitaan.

- Olen saanut vapaat kädet sivujen rakentamiseen ja kehitysehdotukseni on aina hyväksytty, Jaana kertoo. Hän on kysellyt myös kulloiseltakin piirikuvernööriltä tämän linjauksia.

- Tavoitteena ovat ajantasaiset ja selkeät sivut, joilta oleellinen tieto L-piirin toiminnasta löytyy helposti, Jaana kiteyttää strategiansa.

- Haaste onkin, miten kansioita nimetään ja mitä asioita kuuluu minkä alle. Jokainen mieltää sen varmasti eri tavalla.

- Eikä kaiken Lions-tiedon tarvitse löytyä piirin sivuilta, vaan niille on omat tietolähteensä, Jaana muistuttaa.

Piirin sivujen viestintävastaava ei kykene suoriutumaan tehtävästään yksin. - Piirissämme toimikuntien puheenjohtajat ja virkailijat muistavatkin hyvin nettisivujemme olemassaolon eli toimittavat aineistoa minulle, Jaana Pesonen kiittelee.

Saamansa aineiston hän siirtää ripeästi sivuille. - Olisiko yksi syy palkintoomme, että sivumme eivät elä vuodessa 2013 vaan elokuussa 2015, Jaana veistelee.

Tulevaisuuden toiveiksi hän mainitsee uutiskirjeen käyttöönoton sekä piiritason intran.

Viestien sujuva kulku ja brändin mukainen ulkoasu keskeisiä

Suomen Lions-liiton kauden 2015-2018 viestintäjohtaja Kari Koposella on kokemusta Lions-viestinnästä sen kaikilla tasoilla: omassa klubissaan Heinola/Jyrängössä, Heinolassa vuonna 2013 pidetyn Liiton vuosikokouksen nettisivujen rakentajana ja ylläpitäjänä, ja sen lisäksi hän on vastannut D-piirin sivuista. Viime syksynä hän oli myös yhtenä kouluttajana brändikiertueen tilaisuuksissa.

Kari päivittää myös piirinsä uutiset - ahkerimmin! –Liiton sivuille. Niinpä hän on joutunut pohtimaan Lions-kokonaiskuvaa paljon tavanomaista laajemmin.

Hän jakaa viestit selkeästi ulkoisiin ja sisäisiin. - Molemmille käyttäjäkunnille pitää kertoa asiat eri tavalla niiden tarpeiden mukaisesti, hän muistuttaa.

Kari nostaa esiin myös viestintäketjun liitto-piiri-klubi. Verkkoviestin-julkaisupalvelua käyttävissä piireissä Liiton uutiset menevät automaattisesti samaa julkaisujärjestelmää käyttävien piirien sivuille ja sitä tietä edelleen klubien etusivuille.

Järjestelmässä on parikin etua. Ensinnäkin viestit saadaan Liiton ja piirien suunnalta yhdellä napin painalluksella monien klubien tietoon. Toiseksi ne tuovat joskus uutispuutteesta kärsiville klubien sivuille tervetullutta lisäväriä.

Väreistä toisiin väreihin. Kari Koponen pitää brändin mukaista ulkoasua ja sovittuja värejä tärkeinä. Lions-toiminnan kansainvälinen hallitus on sopinut jo vuosia sitten neljästä yhteisestä väristä, ja Suomen Lions-liiton hallitus hyväksyi ne vuonna 2011. Kaikki nyt palkitut sivut käyttivät näitä perusvärejä.

Yhtenevä ulkoasu ja värit rakentavat kuvaa luotettavasta toimijasta, ja juuri luotettavuudesta meidät leijonat tulisi tuntea.

Osallistuminen luo yhteishenkeä

- Klubimme oli aikanaan ensimmäisiä, kun N-piirissä alettiin kehittää ja kouluttaa klubeja verkkoviestintään, kansainvälisen kunniamaininnan saaneen Lions Club Vantaa / Helsingen viestintävastaava Lea Järvikare muistelee.

- Klubissamme on myös aina ollut henkilöitä, jotka ovat olleet ammatissaan paljon tekemisissä tietotekniikan kanssa, ja se on auttanut.

Vuosien varrella moni klubin jäsen onkin tuottanut sisältöä sivuille. - Se luo yhteishenkeä, Lea vakuuttaa.

Ajankohtaista Helsingen sivuilta on myös löytynyt - onhan klubi erittäin aktiivinen kaikessa, mihin se tarttuu.

Viimeisimpänä aktiivisuuden osoituksena on osallistuminen Asuntomessujen Lions-päivystykseen kymmenen klubilaisen voimin.

Viestintä on pitkäjänteistä työtä

- Viestintä on pitkäjänteistä työtä, juuri kautensa (2012-2015) Liiton viestintäjohtajana päättänyt Thorleif Johansson toteaa.

- Tuosta pitkäjänteisyydestä ei aina tehdä julkilausumia, PowerPoint-esityksiä tai Excel-taulukoita: se vain yksinkertaisesti asuu selkäytimessä, siellä jossakin. Sieltä käsin se ohjailee päätöksiä.

Johansson selittää Liiton viimeisten uutisten taustoja. - Miksi heinäkuussa Liiton sivuille laitettiin Nenäpäivä-uutinen, kun Punainen Sulka on tulossa kaudelle 2016 – 2017? Juuri siksi: Lions-liitto on sitoutunut Nenäpäivän toiseksi pääyhteistyökumppaniksi tänä vuonna, ja siksi me puhumme nyt siitä. Aikanaan tulee sitten Punainen Sulka, satavuotisjuhlat ja monet muut kampanjat.

- Tai Asuntomessu-uutinen. Jotkut lionsklubit päivystävät Asuntomessuilla heinä-elokuussa Kivistössä. Uutisoimalla siitä haluamme kertoa leijonien halusta rakentaa hyvää ja turvallista yhteiskuntaa, Johansson perustelee.

- Tarinat ja harkitut perusteet niiden julkaisemiseen tai julkaisematta jättämiseen, siinä onnistuneen viestinnän avaimet, hän vakuuttaa.

Antti Tuomikoski

Linkit