Mies postimerkkimme takana

Lions postimerkin on suunnitellut Klaus Welp.

 

Lions–järjestön 100 -vuotisjuhlavuoden kunniaksi julkaistiin oma postimerkki vuoden 2017 alussa. Merkin suunnittelijaksi Posti kutsui myös Suomen 100-vuotisjuhlapostimerkin suunnitelleen taiteilija Klaus Welpin.

 

Graafikko, valokuvaaja ja kuvittaja Klaus Welp on suunnitellut kaikkiaan noin 80 suomalaista postimerkkiä, hänen aikaansaannoksiaan ovat muun muassa Tove Janssonin 100-vuotisjuhlamerkit, vammaisurheilumerkit sekä Euroopan metsät -merkit. Kenties tunnetuin Welpin yksittäinen postimerkki on kahdessa päivässä syntynyt Mikael Granlundin ”Ilmaveivi”.

 

Lionien postimerkin suunnittelua varten Klaus Welp vietti yhden päivän Lions-liiton toimistossa tutustuen leijoniin liittyviin materiaaleihin. Toimistosta löytyneet muhkeat pinssikokoelmat, koko seinän peittävä viirikavalkadi sekä vanhat lehdet ja valokuvat antoivat hyviä eväitä postimerkin suunnitteluun.

 

- Lions-logo itsessään teki minuun vaikutuksen. Se on yhtä aikaa vanha ja arvokas ollen samalla varsin moderni, Welp tuumiskeli.

 

Suunnittelijan mielenkiinnon herätti myös vanhoista lehdistä löytynyt valokuva lehmästä, jonka köyhä perhe oli saanut paikalliselta Lions klubilta perheen menetettyä ainoan lehmänsä. Aulassa esillä olevat lukuisat kansainvälisestä toiminnasta kertovat pinssit saivat suunnittelijan syttymään ja ottamaan niistä melkoisen määrän valokuvia.

 

Nyt kun Lions postimerkki on julkistettu, siinä näkyvät kaikki Welpin mainitsemat kiinnostuksen kohteet.

 

Vieras brändi vaati tutustumista

 

- Tässä tehtävässä haastetta toi muun muassa se, että tämä brändi ei ollut itselleni entuudestaan tuttu. Olen itse asiassa nyt asiaan perehdyttyäni iloisesti yllättynyt siitä, että järjestössä on mukana niin vahvasti myös paljon naisia ja jopa nuoriakin. Samoin vahva hyväntekeväisyyspainotus oli minulle uutta, Welp kertoo.

Haasteeksi suunnittelija koki myös sen miten saada järjestöstä kertovasta merkistä sellainen, että se innostaa muitakin kuin leijonia ostamaan sen.

 

Postimerkin suunnitteluprosessi on useimmiten varsin pitkä, vuodesta puoleentoista.

- Postimerkki on arvopaperi, jonka sisältö on salaisuus, kunnes se julkistetaan, suunnittelija muistuttaa.

Ehdotuksia  Postin postimerkkitoimikunnalle uusista postimerkeistä tulee paljon. Kun päätös jostain merkistä on tehty, valitsee Posti sille suunnittelijan. Luonnosvaihe vie noin puoli vuotta ja silloin tarjolle saatetaan tuoda useampikin ehdotus.

 

- Postimerkin suunnittelu on todella mielenkiintoista työtä ja tämänkin merkin kanssa tein Postin tuotepäällikkö Petri Pohjolaisen kanssa tosi nastaa yhteistyötä. Joskus joudutaan tekemään vähän kompromisseja, että kaikki tahot ovat tyytyväisiä. Mutta postimerkinkin suunnittelussa auttaa kunnon pohjatyö, silloin ei tule eteen sudenkuoppia, Klaus Welp tietää.

 

Teija Loponen



Suomen Lions-liitto ry
Kirkonkyläntie 10
00700 Helsinki
010 501 4500

Yhteystiedot