Denna webbplats använder cookies

Denna webbplats använder cookies som är nödvändiga för operationen, liksom statistiska cookies som möjliggör utveckling av webbplatsen. Dessutom kan en del innehåll kräva godkännande av marknadsföringscookies. Läs mer om de cookies vi använder.

Denna webbplats använder cookies

Denna webbplats använder cookies som är nödvändiga för operationen, liksom statistiska cookies som möjliggör utveckling av webbplatsen. Dessutom kan en del innehåll kräva godkännande av marknadsföringscookies. Läs mer om de cookies vi använder.

Dina cookieinställningar har sparats.

Kriisiviestinnän ohje

Kriisi on odottamaton tapahtuma tai tapahtumaketju, joka häiritsee vakavasti yhteisön perustehtävää ja jopa sen olemassaoloa. Kriisistä aiheutuu usein suuri julkisuus ja myös median ja viranomaisten kiinnostuminen tapahtuneesta.

Aktiivisella kriisiviestinnällä yhteisö voi vaikuttaa median kautta syntyvään kuvaan tilanteesta, eikä jää toisten luomien käsitysten varaan.

Usein tapahtumien keskipisteeseen joutuneet ihmiset elävät stressitilanteessa. Sen vuoksi he eivät välttämättä kykene näkemään kriisin laajempia vaikutuksia koko yhteisön kannalta.

Suunnitelmallisella viestinnällä voidaan ylläpitää yhteisön kykyä tukea ja auttaa kriisissä olevia ihmisiä. Ja kun kriisiviestintä osataan hoitaa hyvin, kriisin aiheuttamat vahingot jäävät pelättyä vähäisemmäksi.

Kriisiviestinnän ohje sopii esitettäväksi esimerkiksi klubin kokouksessa. Keskustelun jälkeen klubi tekee oman kriisiviestintäsuunnitelmansa, jossa on selkeästi nimetty mahdollisen kriisin iskiessä, kuka hoitaa viestinnän ja millä vastuulla.

Voit myös monistaa ohjeen klubin jäsenille.