Jukka Jalonen är årets Nationella Välgörare 2019

Finlands Lionsförbund har utsett Finlands ishockeylandslags genom tiderna mest framgångsrika chefstränare Jukka Jalonen till årets Nationella Välgörare 2019.

Finlands Lionsförbund delar årligen på Det Godas Dag 8.10 ut en utmärkelse till personer eller aktörer, som har arbetat för att stärka välmåendet i  Finland.

Jukka Jalonen är ett mångfaldigt lejon. Han är tränare för lejonen, men han är också ett lejon i egenskap av medlem i lionsklubben LC Riihimäki. Som tränare har Jalonen en speciell förmåga, som torde vara den viktigaste källan till hans framgång. Han hittar ofta hos helt okända spelare sådana egenskaper, som överraskar alla andra. Jukka Jalonen behöver inte världsstjärnor i sitt lag, utan hans lag skapar sådana.

I motiveringen till utmärkelsen nämns, att förmågan att hitta goda egenskaper och att stöda dessa till en kraft  för ett gott liv överensstämmer med Lionsidén. Jukka Jalonen har också velat ge sitt stöd till Lions Quest-skolningen som utarbetats för tränare.

− Jag är verkligen stolt och också överraskad över valet av mig till årets Nationella Välgörare. Det är en stor ära, isynnerhet som jag på nära håll sett hur fint och osjälviskt t.ex. min egen Lionsklubbs medlemmar arbetar från år till år. Min egen aktivitet lider ibland p.g.a. mitt arbete, men jag är alltid med då jag har tid.

Tusen hjärtstartare till Finland
Till årets välgörare bland lionsmedlemmarna har valts lion Rauno Mikkola från LC Littoinen. Mikkola har med stort hjärta startat en riksomfattande kampanj för hjärtstartare (defibrillatorer). Utan att spara på tid och ansträngningar har han osjälviskt drivit sin viktiga sak framåt.

Målet för kampanjen är att få tusen nya hjärtstartare till Finland. Kampanjen är en av de största humanitära Lionskampanjerna i Finland  och den har en verkligt stor möjlighet att rädda liv.

− Det är synnerligen viktigt att vi ger erkänsla åt de värden,  som frivilligarbetare, såsom  Finlands Lionsförbund, står för genom att bära ansvar för vårt gemensamma välmående. Förverkligandet av hjärtstartarkampanjen är ett sådant exempel.  Kampanjen är en betydande humanitär åtgärd, som vi alla finländare har nytta av, konstaterar beskyddaren för hjärtstartarkampanjen riksdagsmannen och försvarsutskottets ordförande Ilkka Kanerva.

I motiveringarna för utmärkelsen nämns, att Mikkolas exemplariska seghet och envishet för att nå ett gemensamt mål på bästa sätt speglar den lions-anda, som har som mål att hjälpa medmänniskorna till ett bättre liv och t.o.m. ge möjlighet till ett fortsatt liv.

Valen offentliggörs 8.10. kl. 9.30 på Det Godas Dag vid Lilla parlamentets medborgarinfo på riksdagen, dit representanter för media är välkomna. P.g.a. serveringen ombeds representanter för media att meddela sitt deltagande senast 4.10. till Lionsförbundets kommunikations- och marknadsföringschef Anna-Kaisa Jansson, , , ja .