Suomen Lions-liitto ry

Punainen Sulka - tunnettu leijonatuote

Punainen Sulka -kampanja lienee suomalaisen lionstoiminnan tunnetuin tuote. Kukapa ei muistaisi vuodelta 2006 keltaissa Lions-liiveissä seisovia varainkerääjia kauppakeskuksissa ja katujen kulmissa. Tai erilaisia liontapahtumia, jossa sulkalionit olivat mukana.

 

Suomalaiset lionsklubit ovat keränneet vuodesta 1972 lähtien –kampanjoissaan noin 21 miljoonan euron verran varoja. Niillä on taisteltu syöpää vastaan, torjuttu sydäntauteja, autettu sotiemme veteraaneja ja niillä on tuettu vammaisia ja vanhuksia.

 

Edellinen Punainen Sulka-keräys toteutettiin vuonna 2006, ja sillä autettiin lastensuojelun avo- ja jälkihuoltoa.

 

Nyt ollaan jälleen asialla. Seuraavaa kampanjaa ollaan suunnittelemassa kaudelle 2016 – 2017. Sen keräyskohteena ovat nuoret.

 

Nuorten syrjäytymisestä puhutaan paljon - aina presidentti Sauli Niinistöä myöten. Maassamme on arvioitu olevan kouluttamattomia ja syrjäytymisen vaarassa olevia nuoria noin 40.000.

 

Maan hallitus onkin käynnistänyt Nuorten yhteiskuntatakuun nimellä kulkevan kokeilun, jolla on tarkoitus taata kaikille nuorille mielekästä tekemistä.

 

Yhteiskunnan tarjoama tukiverkko ei ole kuitenkaan yksin riittävä, vaan tarvitaan paikallistason toimia ja suoraa työllistämisen tukemista.

 

Siinä lionit haluavat olla vahvasti mukana keräämällä varoja japalvelemalla myös käytännön toimin. Nuorissa on tulevaisuus, eikä maallamme ole varaa menettää yhtään nuorta yhteiskunnan ja työelämän
ulkopuolelle.

 

 

Vuonna 2006 kerättiin lähes neljä miljoona euroa

 

Punainen Sulka 2006 –keräyksen kohteena olivat lapset ja nuoret. Sen avausseminaari pidettiin eduskunnassa 26.9.2006 ja pääkampanja oli viikolla 40 vuonna 2006.

 

Keräyksen tavoitteena oli kerätä 1 € / kansalainen eli yhteensä runsaat 5 miljoonaa euroa. Aivan siihen ei päästy, mutta lopputulosta, lähes 4 miljoona euroa voi joka tapauksessa pitää hyvänä.

 

Varoja saaneet asiantuntijayhteisöt olivat Nuorten ystävät ry., Suomen Settlementtinuorten liitto ry., Barnavårdsföreningen i Finland, Suomen Lasten ja Nuorten Säätiö, Kirkon lapsi- ja nuorisotyö, Kotitapaturmien ehkäisykampanja, Lastensuojelun Keskusliitto ry. sekä Lions Quest.

 

Keräyksen yhteistyökumppaneita olivat Yleisradio, päivittäistavarakauppa, palveluhuoltamot, Autoliitto sekä Liikenneturva.



Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin